Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 2/2009

01-06-2009 | Artikelen

Psychologische vragen die leven bij basisschoolleerlingen tussen tien en twaalf jaar

Auteurs: Gert De Kinder, Griet Van Vaerenbergh, Tim Vanhoomissen

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/2009

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit onderzoek gaat na welke psychologische thema’s én vragen kinderen tussen tien en twaalf jaar bezighouden. In een kwalitatief vooronderzoek werden 441 kinderen verspreid over 40 focusgroepen geïnterviewd over de psychologische vragen die ze zich stellen. De resultaten van deze studie vormden de basis voor een grootschalig survey-onderzoek onder 2.069 Vlaamse schoolkinderen van het vijfde en zesde leerjaar (Nederland: basisschoolgroepen 7 en 8). De onderzoeksresultaten tonen aan dat veel kinderen zich vragen stellen binnen alle domeinen van de psychologie (percentages variëren van 89.9-95.2) en vooral binnen de domeinen Bewustzijn, Problemen en Hersenen. Het betreft vragen die sterk aansluiten bij de ontwikkelingsaspecten die centraal staan in deze leeftijdsperiode. De meestgestelde vragen kwamen respectievelijk uit de domeinen Gezin en opvoeding, Problemen en Gevoelens. We stellen vast dat mishandeling, pesten, zelfmoord, sterven, echtscheiding en verliefdheid thema’s zijn die de kinderen het meest bezighouden.
Literatuur
go back to reference Brysbaert, M., Roedinger, H. L., Capaldi E. D., Paris, S. G., Polivy, J., & Herman, C. P. (1996). Psychologie. Een inleiding. Gent: Academia Press. Brysbaert, M., Roedinger, H. L., Capaldi E. D., Paris, S. G., Polivy, J., & Herman, C. P. (1996). Psychologie. Een inleiding. Gent: Academia Press.
go back to reference Craeynest P. (2003). Focus op gedrag. Inleiding in de algemene psychologie of functieleer. Leuven: Acco. Craeynest P. (2003). Focus op gedrag. Inleiding in de algemene psychologie of functieleer. Leuven: Acco.
go back to reference Craeynest P. (2005). Psychologie van de levensloop. Inleiding in de ontwikkelingspsychologie. Leuven: Acco. Craeynest P. (2005). Psychologie van de levensloop. Inleiding in de ontwikkelingspsychologie. Leuven: Acco.
go back to reference De Laender, J. (1996). Algemene psychologie. Een analyse van het gedragsproces. Leuven: Acco. De Laender, J. (1996). Algemene psychologie. Een analyse van het gedragsproces. Leuven: Acco.
go back to reference Delfos, M. F. (2002). Ontwikkeling in vogelvlucht. Ontwikkeling van kinderen en adolescenten. Lisse: Swets & Zeitlinger. Delfos, M. F. (2002). Ontwikkeling in vogelvlucht. Ontwikkeling van kinderen en adolescenten. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Delfos, M. F. (2003). Luister je wel naar mij? Gespreksvoering met kinderen tussen vier en twaalf jaar. Amsterdam: swp. Delfos, M. F. (2003). Luister je wel naar mij? Gespreksvoering met kinderen tussen vier en twaalf jaar. Amsterdam: swp.
go back to reference Fraser, S., Lewis, V., Ding, S., Kellett, M., & Robinson, Ch. (2004). Doing research with young children and young people. London: Sage. Fraser, S., Lewis, V., Ding, S., Kellett, M., & Robinson, Ch. (2004). Doing research with young children and young people. London: Sage.
go back to reference Kohlberg, L. , Puka, B., Helwig, Ch. (1997). Making moral cognition respectable (again): A retrospective review of Lawrence Kohlberg. PsycCritiques, 42, 191-195. Kohlberg, L. , Puka, B., Helwig, Ch. (1997). Making moral cognition respectable (again): A retrospective review of Lawrence Kohlberg. PsycCritiques, 42, 191-195.
go back to reference Kohnstamm, R. (1993/2002). Kleine ontwikkelingspsychologie, dl. ii. De schoolleeftijd. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. Kohnstamm, R. (1993/2002). Kleine ontwikkelingspsychologie, dl. ii. De schoolleeftijd. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Malin, T,. & Birch, A. (1998). Introductory psychology. Londen: Macmillan Press. Malin, T,. & Birch, A. (1998). Introductory psychology. Londen: Macmillan Press.
go back to reference Onderwijs Vlaanderen (2005). Onderwijsaanbod Vlaanderen: basisonderwijs. Internet: www.onderwijs.vlaanderen.be/onderwijsaanbod/bao (14 januari). Onderwijs Vlaanderen (2005). Onderwijsaanbod Vlaanderen: basisonderwijs. Internet: www.onderwijs.vlaanderen.be/onderwijsaanbod/bao (14 januari).
go back to reference Van Sterkenburg, P. P. G. J. (1996). Handwoordenboek hedendaags Nederlands. Utrecht/Antwerpen: Van Dale Lexicografie. Van Sterkenburg, P. P. G. J. (1996). Handwoordenboek hedendaags Nederlands. Utrecht/Antwerpen: Van Dale Lexicografie.
go back to reference Van Vaerenbergh, G., & De Kinder, G. (i.s.m. Janssen, K., & Verplancke, K.) (2006). Mag ik even jouw hippocampus zien? Antwoorden op psychologische vragen van kinderen. Leuven: Davidsfonds/Infodok. Van Vaerenbergh, G., & De Kinder, G. (i.s.m. Janssen, K., & Verplancke, K.) (2006). Mag ik even jouw hippocampus zien? Antwoorden op psychologische vragen van kinderen. Leuven: Davidsfonds/Infodok.
go back to reference Verhofstadt-Denève, L., Van Geert, P,. & Vyt, A. (1995). Handboek ontwikkelingspsychologie: grondslagen en theorieën. Dieghem: Bohn Stafleu Van Loghum. Verhofstadt-Denève, L., Van Geert, P,. & Vyt, A. (1995). Handboek ontwikkelingspsychologie: grondslagen en theorieën. Dieghem: Bohn Stafleu Van Loghum.
Metagegevens
Titel
Psychologische vragen die leven bij basisschoolleerlingen tussen tien en twaalf jaar
Auteurs
Gert De Kinder
Griet Van Vaerenbergh
Tim Vanhoomissen
Publicatiedatum
01-06-2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 2/2009
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03087938

Andere artikelen Uitgave 2/2009

Kind en adolescent 2/2009 Naar de uitgave