Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 5-6/2022

15-09-2022 | Onderzoeksartikel

Prestatiedruk en schoolstress bekeken vanuit verschillende perspectieven

Een cocreatie door praktijk, onderwijs, beleid, ervaring en onderzoek

Auteurs: M. Peeters, S. Doornwaard, M. Leijerzapf, J. de Haas, A. Efat, M. Kleinjan

Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg | Uitgave 5-6/2022

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Jongeren ervaren de laatste jaren steeds meer schoolstress en druk door school. Om goed inzicht te krijgen in de factoren die ten grondslag liggen aan deze toename en mogelijk een schakel zijn voor verandering, is het van belang om dit maatschappelijke probleem vanuit verschillende perspectieven te bekijken. In dit onderzoek verbinden we wetenschappelijke kennis (systematisch literatuuronderzoek) met praktijk- en ervaringskennis van professionals, beleidsmedewerkers, ouders en jongeren (diepte-interviews, n = 60). De resultaten van dit onderzoek laten zien dat de beschermende factoren op verschillende niveaus (systeem, directe omgeving, individu) met elkaar interacteren. De maatschappij legt veel nadruk op resultaat en prestaties, wat invloed heeft op de verwachtingen van jongeren en ouders, en de inrichting van ons onderwijssysteem. Scholen kunnen jongeren ondersteunen bij hun ontwikkeling door aandacht te besteden aan bredere talentontwikkeling, alternatieve beoordelingsvormen, goed mentorschap en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Om de ervaren schoolstress en druk door school te verminderen is het belangrijk om niet alleen het individu weerbaarder te maken, maar ook de directe omgeving en de school/maatschappij mee te nemen in preventieve maatregelen om schoolstress en ervaren druk te minderen.
Literatuur
1.
go back to reference Kleinjan M, Pieper I, Stevens G, Klundert N van de, Rombouts M, Boer M, et al. Geluk onder druk? Onderzoek naar het mentaal welbevinden van jongeren in Nederland. Den Haag: UNICEF; 2020. Kleinjan M, Pieper I, Stevens G, Klundert N van de, Rombouts M, Boer M, et al. Geluk onder druk? Onderzoek naar het mentaal welbevinden van jongeren in Nederland. Den Haag: UNICEF; 2020.
2.
go back to reference Cosma A, Stevens G, Martin G, Duinhof EL, Walsh SD, Garcia-Moya I, et al. Cross-national time trends in adolescent mental well-being from 2002 to 2018 and the explanatory role of schoolwork pressure. J Adolesc Health. 2020;66(6):S50–S8.CrossRefPubMedPubMedCentral Cosma A, Stevens G, Martin G, Duinhof EL, Walsh SD, Garcia-Moya I, et al. Cross-national time trends in adolescent mental well-being from 2002 to 2018 and the explanatory role of schoolwork pressure. J Adolesc Health. 2020;66(6):S50–S8.CrossRefPubMedPubMedCentral
3.
go back to reference Stevens GWJM, Dorsselaer S van, Boer M, Roos S de, Duinhof EL, Bogt TFM ter, et al. HBSC 2017. Gezondheid en welzijn van jongeren in Nederland. Utrecht: Utrecht University; 2018. Stevens GWJM, Dorsselaer S van, Boer M, Roos S de, Duinhof EL, Bogt TFM ter, et al. HBSC 2017. Gezondheid en welzijn van jongeren in Nederland. Utrecht: Utrecht University; 2018.
4.
go back to reference Walburg V. Burnout among high school students: a literature review. Child Youth Serv Rev. 2014;42:28–33.CrossRef Walburg V. Burnout among high school students: a literature review. Child Youth Serv Rev. 2014;42:28–33.CrossRef
5.
go back to reference Mackova K, Gavlakova A. School stress coping strategies checklist. Commun Sci Lett Univ Zilina. 2010;12(3):24–9. Mackova K, Gavlakova A. School stress coping strategies checklist. Commun Sci Lett Univ Zilina. 2010;12(3):24–9.
6.
go back to reference Wuthrich VM, Jagiello T, Azzi V. Academic stress in the final years of school: a systematic literature review. Child Psychiatry Hum Dev. 2020;51:986–1015.CrossRefPubMed Wuthrich VM, Jagiello T, Azzi V. Academic stress in the final years of school: a systematic literature review. Child Psychiatry Hum Dev. 2020;51:986–1015.CrossRefPubMed
7.
go back to reference Quin D, Heerde JA, Toumbourou JW. Teacher support within an ecological model of adolescent development: predictors of school engagement. J Sch Psychol. 2018;69:1–15.CrossRefPubMed Quin D, Heerde JA, Toumbourou JW. Teacher support within an ecological model of adolescent development: predictors of school engagement. J Sch Psychol. 2018;69:1–15.CrossRefPubMed
8.
go back to reference Doornwaard S, Peeters M, Leijerzapf M, Haas J, Efat A, Kleinjan M. Mentaal Kapitaal. Welke factoren spelen een rol bij ongezonde stress, prestatiedruk, schoolverzuim/thuiszitten en schooluitval? Utrecht: Regionale Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal; 2021. Doornwaard S, Peeters M, Leijerzapf M, Haas J, Efat A, Kleinjan M. Mentaal Kapitaal. Welke factoren spelen een rol bij ongezonde stress, prestatiedruk, schoolverzuim/thuiszitten en schooluitval? Utrecht: Regionale Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal; 2021.
9.
go back to reference Boeije H. Analysis in qualitative research. Thousand Oaks: SAGE; 2010. Boeije H. Analysis in qualitative research. Thousand Oaks: SAGE; 2010.
11.
go back to reference Loukas A, Suzuki R, Horton KD. Examining school connectedness as a mediator of school climate effects. J Res Adolesc. 2006;16(3):491–502.CrossRef Loukas A, Suzuki R, Horton KD. Examining school connectedness as a mediator of school climate effects. J Res Adolesc. 2006;16(3):491–502.CrossRef
12.
go back to reference Holen S, Waaktaar T, Sagatun Å. A chance lost in the prevention of school dropout? Teacher-student relationships mediate the effect of mental health problems on noncompletion of upper-secondary school. Scand J Educ Res. 2018;62(5):737–53.CrossRef Holen S, Waaktaar T, Sagatun Å. A chance lost in the prevention of school dropout? Teacher-student relationships mediate the effect of mental health problems on noncompletion of upper-secondary school. Scand J Educ Res. 2018;62(5):737–53.CrossRef
13.
go back to reference Roo AM de, Aalst D van, Vries E de, Kaufman TM, Huitsing G. Het belang van de schoolcultuur bij het voorkomen en aanpakken van pesten: verschillen tussen het basis en voortgezet onderwijs. Remediaal. 2020;2:48–52. Roo AM de, Aalst D van, Vries E de, Kaufman TM, Huitsing G. Het belang van de schoolcultuur bij het voorkomen en aanpakken van pesten: verschillen tussen het basis en voortgezet onderwijs. Remediaal. 2020;2:48–52.
14.
go back to reference Lau AMS. ‘Formative good, summative bad?’—a review of the dichotomy in assessment literature. J Furth High Educ. 2016;40(4):509–25.CrossRef Lau AMS. ‘Formative good, summative bad?’—a review of the dichotomy in assessment literature. J Furth High Educ. 2016;40(4):509–25.CrossRef
15.
go back to reference Pineo H, Turnbull ER, Davies M, Rowson M, Hayward AC, Hart G, et al. A new transdisciplinary research model to investigate and improve the health of the public. Health Promot Int. 2021;36(2):481–92.CrossRefPubMedPubMedCentral Pineo H, Turnbull ER, Davies M, Rowson M, Hayward AC, Hart G, et al. A new transdisciplinary research model to investigate and improve the health of the public. Health Promot Int. 2021;36(2):481–92.CrossRefPubMedPubMedCentral
16.
go back to reference Simonton DK. Genetics of giftedness: the implications of an emergenic-epigenetic model. In: Sternberg RJ, Davidson JE, redactie. Conceptions of giftedness. New York: Cambridge University Press; 2005. pag. 312–26.CrossRef Simonton DK. Genetics of giftedness: the implications of an emergenic-epigenetic model. In: Sternberg RJ, Davidson JE, redactie. Conceptions of giftedness. New York: Cambridge University Press; 2005. pag. 312–26.CrossRef
17.
go back to reference Barab SA, Plucker JA. Smart people or smart contexts? Cognition, ability, and talent development in an age of situated approaches to knowing and learning. Educ Psychol. 2002;37(3):165–82.CrossRef Barab SA, Plucker JA. Smart people or smart contexts? Cognition, ability, and talent development in an age of situated approaches to knowing and learning. Educ Psychol. 2002;37(3):165–82.CrossRef
Metagegevens
Titel
Prestatiedruk en schoolstress bekeken vanuit verschillende perspectieven
Een cocreatie door praktijk, onderwijs, beleid, ervaring en onderzoek
Auteurs
M. Peeters
S. Doornwaard
M. Leijerzapf
J. de Haas
A. Efat
M. Kleinjan
Publicatiedatum
15-09-2022
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg / Uitgave 5-6/2022
Print ISSN: 1567-8644
Elektronisch ISSN: 1876-598X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12452-022-00289-4

Andere artikelen Uitgave 5-6/2022

JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 5-6/2022 Naar de uitgave