Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-12-2009 | Original Paper | Uitgave 12/2009

Journal of Autism and Developmental Disorders 12/2009

Preliminary Efficacy of a Cognitive-Behavioral Treatment Program for Anxious Youth with Autism Spectrum Disorders

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 12/2009
Auteurs:
Susan W. White, Thomas Ollendick, Lawrence Scahill, Donald Oswald, Anne Marie Albano

Abstract

Anxiety is a commonly occurring psychiatric concern in adolescents with autism spectrum disorders (ASD). This pilot study examined the preliminary efficacy of a manual-based intervention targeting anxiety and social competence in four adolescents with high-functioning ASD. Anxiety and social functioning were assessed at baseline, midpoint, endpoint, and 6 months following treatment. Treatment consisted of cognitive-behavioral therapy, supplemented with parent education and group social skills training. The treatment program was effective in reducing anxiety in three of the four subjects and improving the social skills in all four subjects. Recommendations for the assessment and treatment of anxiety youth with ASD such as use of self-report measures to complement clinician and parent-reports and adaptations to traditional child-based CBT, are offered.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 12/2009

Journal of Autism and Developmental Disorders 12/2009 Naar de uitgave