Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

24-10-2017 | Artikelen | Uitgave 4/2017

Kind en adolescent 4/2017

Populaire jongeren zetten een norm voor vriendschappen en agressie in de klas

Tijdschrift:
Kind en adolescent > Uitgave 4/2017
Auteurs:
Lydia Laninga-Wijnen, Zeena Harakeh, Christian E. G. Steglich, Jan Kornelis Dijkstra, René Veenstra, Wilma A. M. Vollebergh
Belangrijke opmerkingen
Dit artikel is een bewerkte versie van The norms of popular peers moderate friendship dynamics of adolescent aggression, gepubliceerd in Child Development (2017).
Link naar website gepubliceerde CD-paper: https://​doi.​org/​10.​1111/​cdev.​12650.

Samenvatting

In deze studie onderzoeken wij of agressieve peer-normen, meer specifiek populariteitsnormen en descriptieve normen, een versterkende rol spelen in de mate waarin jongeren hun vrienden uitkiezen op basis van agressief gedrag en in de mate waarin jongeren door hun vrienden worden beïnvloed in agressie (N = 1.134 eerstejaars leerlingen van middelbare school; leeftijd M = 12,66 jaar). Zoals verwacht kwam uit longitudinale sociale-netwerkanalyses met peer-nominatiedata naar voren dat vooral populaire jongeren in de klas een norm kunnen zetten voor de ontwikkeling van vriendschappen en agressie. In klassen met agressieve populaire jongeren blijken jongeren hun vrienden te selecteren op basis van gelijkheid in agressie, terwijl dit niet gebeurt in klassen met niet-agressieve populaire jongeren. Daarnaast is de vriendschapsinvloed op agressie significant groter in klassen met agressieve populaire jongeren. Descriptieve normen spelen geen rol in vriendschapsprocessen omtrent agressie. Blijkbaar wordt agressie enkel en alleen als een belangrijk, waardevol kenmerk voor vriendschapsprocessen gezien als zij geassocieerd is met populariteit in de klas.

Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

BSL Academy mbo Verzorging en Verpleegkunde

Kind en Adolescent

In Kind en Adolescent vindt u actuele Nederlandstalige wetenschappelijke publicaties die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en hulpverlening worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. 

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2017

Kind en adolescent 4/2017 Naar de uitgave