2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk
25. Patiëntenvoorlichting in aansluiting op richtlijnontwikkeling
Auteurs : J.A. Mulder, A.J.M. Drenthen, A.M.C. Horemans
Gepubliceerd in: Handboek evidence-based richtlijnontwikkeling
Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum
Kernboodschappen
-
Richtlijnen voor goed medisch handelen zijn in Nederland meestal opgesteld door en voor de beroepsgroep en zijn daarmee per definitie niet bijzonder toegankelijk voor het grote publiek.
-
Om te voldoen aan de toenemende behoefte bij patiënten om over richtlijnen te kunnen beschikken, is het wenselijk dat patiënten weten welke richtlijnen er zijn, wat de betrouwbaarheid daarvan is en voor welke richtlijnen patiëntversies of patiënteninformatie beschikbaar zijn.
-
Een gestructureerde informatievoorziening, ondersteund door schriftelijk en in toenemende mate digitaal materiaal, tot stand gebracht met betrokkenheid van beroepsbeoefenaars en patiënten(organisaties) voorkomt het gevaar van leemten of tegenstrijdige informatie en biedt de beste garantie dat alle relevante facetten in de gesprekken tussen patiënt en behandelaar(s) aan de orde zijn geweest.