Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

24. Richtlijnen en onderwijs

Auteurs : M.J. Kaljouw, E.J. van der Jagt, P.J. Dörr

Gepubliceerd in: Handboek evidence-based richtlijnontwikkeling

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Kernboodschappen

  • Het is van belang de richtlijnen te integreren in de curricula van de opleidingen en nascholingen voor zorgprofessionals, met daar waar mogelijk en zinvol, interprofessioneel leren als aandachtspunt.
  • De wetenschappelijke instituten en onderwijsinstituten zijn verantwoordelijk voor kennisbundeling, afstemming en samenwerking, niet alleen om de beste kennis, maar ook om zo efficiënt mogelijk onderwijsmodules te ontwikkelen, bijvoorbeeld door onderwerpgericht gezamenlijk subsidie aan te vragen voor de ontwikkeling hiervan.
  • Wettelijk ingekaderde kwaliteitsregisters motiveren professionals om zich aantoonbaar bij te scholen. Slimme ICT-toepassingen zijn daarbij onontbeerlijk.
Literatuur
go back to reference Adviescommissie Richtlijnen, Raad Kwaliteit, Orde van Medisch Specialisten. Medisch specialistische richtlijnen 2.0. Utrecht: Orde van Medisch Specialisten, 2012. Adviescommissie Richtlijnen, Raad Kwaliteit, Orde van Medisch Specialisten. Medisch specialistische richtlijnen 2.0. Utrecht: Orde van Medisch Specialisten, 2012.
go back to reference Frank, JR. (ed.). The CanMEDS 2005 physician competency framework. Better standards. Better physicians. Better care. Ottawa: The Royal College of Physicians and Surgeons of Canada, 2005. Frank, JR. (ed.). The CanMEDS 2005 physician competency framework. Better standards. Better physicians. Better care. Ottawa: The Royal College of Physicians and Surgeons of Canada, 2005.
go back to reference Leren van de toekomst, beroepsprofielen voor de verpleging 2020, 2012, Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland. Leren van de toekomst, beroepsprofielen voor de verpleging 2020, 2012, Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland.
go back to reference Gebruik van Richtlijnen in de care. Vilans, 2011. Gebruik van Richtlijnen in de care. Vilans, 2011.
go back to reference Vermeulen H, Maaskant JM, Eskes AM, Ubbink DT. Implementeren van EBP op een verpleegafdeling. Nurse Academy 2012;2:10-15. Vermeulen H, Maaskant JM, Eskes AM, Ubbink DT. Implementeren van EBP op een verpleegafdeling. Nurse Academy 2012;2:10-15.
go back to reference Werkgroep Richtlijn voor richtlijnen. Richtlijn voor richtlijnen. 3e editie. Den Haag: Regieraad Kwaliteit van Zorg, 2012. Werkgroep Richtlijn voor richtlijnen. Richtlijn voor richtlijnen. 3e editie. Den Haag: Regieraad Kwaliteit van Zorg, 2012.
Metagegevens
Titel
Richtlijnen en onderwijs
Auteurs
M.J. Kaljouw
E.J. van der Jagt
P.J. Dörr
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0267-3_24