Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2014 | Uitgave 7/2014

Journal of Abnormal Child Psychology 7/2014

Parental Depressive Symptoms and Adolescent Adjustment: A Prospective Test of an Explanatory Model for the Role of Marital Conflict

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 7/2014
Auteurs:
E. Mark Cummings, Rebecca Y. M. Cheung, Kalsea Koss, Patrick T. Davies

Abstract

Despite calls for process-oriented models for child maladjustment due to heightened marital conflict in the context of parental depressive symptoms, few longitudinal tests of the mechanisms underlying these relations have been conducted. Addressing this gap, the present study examined multiple factors longitudinally that link parental depressive symptoms to adolescent adjustment problems, building on a conceptual model informed by emotional security theory (EST). Participants were from 320 families (158 boys, 162 girls), including mothers and fathers, who took part when their children were in kindergarten (T1), second (T2), seventh (T3), eighth (T4) and ninth (T5) grades. Parental depressive symptoms (T1) were related to changes in adolescents’ externalizing and internalizing symptoms (T5), as mediated by parents’ negative emotional expressiveness (T2), marital conflict (T3), and emotional insecurity (T4). Evidence was thus advanced for emotional insecurity as an explanatory process in the context of parental depressive symptoms.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 7/2014

Journal of Abnormal Child Psychology 7/2014 Naar de uitgave