Samenvatting
Door ontwikkelingen in de medische wetenschap en techniek wordt de oncologische zorg steeds complexer en zijn steeds meer disciplines betrokken bij de vroegopsporing, diagnostiek, behandeling en follow-up van patiënten met kanker. Deze toegenomen complexiteit vraagt om specifieke kennis, ervaring en infrastructuur, maar ook om goede informatie-uitwisseling tussen de verschillende behandelaars in de zorgketen. Door toegenomen complexiteit en specialisatie kan niet alle oncologische zorg meer in alle ziekenhuizen plaatsvinden. Behandelaars en instellingen gaan daarom samenwerken in oncologische netwerken rondom expertcentra waar laagvolume hoogcomplexe zorg geconcentreerd wordt. Kwaliteitsnormen en -registraties borgen dat iedere patiënt behandeld wordt in de juiste setting door het juiste team van behandelaars en geven de oncologische teams continu feedback over de kwaliteit van de door hen geleverde oncologische zorg (spiegelinformatie). Transparantie van deze zorgkwaliteit en keuze-informatie zal ertoe leiden dat patiënten een beroep doen op hun huisarts om kwaliteitsinformatie te bespreken voorafgaand aan een verwijzing naar een medisch specialist of voorafgaand aan behandelbeslissingen.