Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

14-12-2017 | Artikelen | Uitgave 1/2018

Kind en adolescent 1/2018

Omgaan met verschillende soorten gedrag in de klas

De rol van self-efficacy van de leerkracht

Tijdschrift:
Kind en adolescent > Uitgave 1/2018
Auteurs:
dr. Marjolein Zee, prof. dr. Peter F. de Jong, dr. Helma M. Y. Koomen
Belangrijke opmerkingen
Dit artikel is een Nederlandstalige bewerking van Zee, M., Jong, P. F. de, & Koomen, H. M. Y. (2016). Teachers’ self-efficacy in relation to individual students with a variety of social-emotional behaviors: a multilevel investigation. Journal of Educational Psychology, 108, 1013–1027. https://​doi.​org/​10.​1037/​edu0000106

Samenvatting

Deze studie onderzocht de self-efficacy van basisschoolleerkrachten (LSE) binnen verschillende domeinen van lesgeven en in relatie tot individuele leerlingen met verschillende soorten gedrag. Deelnemers waren 526 leerlingen en 69 leerkrachten uit groep 5 tot en met 8 van het basisonderwijs. Zowel LSE als leerlinggedrag werd gerapporteerd door leerkrachten. Multilevelanalyse werd gehanteerd om de voorspellende rol van externaliserend, internaliserend en prosociaal leerlinggedrag voor de mate van LSE binnen verschillende domeinen (instructiestrategieën, gedragsmanagement, leerlingbetrokkenheid en emotionele ondersteuning) te onderzoeken. Resultaten toonden aan dat de meeste variantie in LSE optrad binnen leerkrachten. Externaliserend leerlinggedrag was negatief gerelateerd aan LSE voor instructiestrategieën, gedragsmanagement, leerlingbetrokkenheid en emotionele ondersteuning. Daarnaast rapporteerden leerkrachten meer self-efficacy in deze domeinen in relatie tot leerlingen met prosociaal gedrag. Internaliserend leerlinggedrag voorspelde een lagere mate van LSE voor instructie en emotionele ondersteuning en een hogere mate van LSE voor gedragsmanagement. Deze bevindingen onderstrepen het belang van het onderzoeken van LSE vanuit een dyadisch perspectief.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

BSL Academy mbo Verzorging en Verpleegkunde

Kind en Adolescent

In Kind en Adolescent vindt u actuele Nederlandstalige wetenschappelijke publicaties die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en hulpverlening worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. 

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2018

Kind en adolescent 1/2018 Naar de uitgave