TODO: Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

22-01-2018 | Artikelen

Effecten van Alles Kidzzz in de dagelijkse praktijk

Implementatie van een evidencebased interventie

Auteurs: Dr. Sabine Stoltz, Dr. Monique van Londen, Lysanne te Brinke, MSc, Prof. dr. Maja Deković

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 1/2018

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Inleiding

Alles Kidzzz is een preventieve individuele cognitieve gedragsinterventie voor kinderen in de bovenbouw van de basisschool met externaliserend gedrag. De effectiviteit van Alles Kidzzz is in eerder onderzoek aangetoond met een randomized controlled trial (RCT). In de huidige studie onderzochten we de effecten van Alles Kidzzz, het bereik van de interventie en de effectiviteit voor verschillende doelgroepen na implementatie in de dagelijkse praktijk.

Methode

Leerkrachten hebben tijdens de routinematige monitoring voor in de alledaagse praktijk uitgevoerde Alles Kidzzz-trajecten gerapporteerd over externaliserend gedrag en reactieve en proactieve agressie (n = 101 kinderen, M leeftijd = 10,03 jaar, 72 % jongens, 37 % allochtone afkomst).

Resultaten

Gepaarde t‑toetsen tonen aan dat Alles Kidzzz na implementatie effectief is voor het verminderen van externaliserend gedrag en reactieve en proactieve agressie. De doelgroep (d.w.z. het bereik) wordt, na implementatie, minder strikt geselecteerd. Hoewel het merendeel van de kinderen die de leerkracht selecteert om aan Alles Kidzzz deel te nemen (sub)klinisch externaliserend gedrag vertoont, laat ook 20 procent van de kinderen externaliserend gedrag binnen de normale range zien. Zowel jongens als meisjes en zowel kinderen met een autochtone als die met een allochtone achtergrond worden na implementatie bereikt. Effecten van de interventie zijn gelijk voor jongens en meisjes en voor kinderen met een allochtone of autochtone achtergrond.

Discussie

Hiermee is de effectiviteit van Alles Kidzzz voor het verminderen van agressief gedrag en externaliserende problemen na implementatie in de dagelijkse praktijk aangetoond. Deze studie toont aan dat er bij de interventie Alles Kidzzz geen sprake is van een kloof tussen ‘efficacy’ en ‘effectiveness’.
Voetnoten
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Effecten van Alles Kidzzz in de dagelijkse praktijk
Implementatie van een evidencebased interventie
Auteurs
Dr. Sabine Stoltz
Dr. Monique van Londen
Lysanne te Brinke, MSc
Prof. dr. Maja Deković
Publicatiedatum
22-01-2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 1/2018
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-018-0164-0