11-08-2016 | Praktijkvoering
Motiverende gesprekstechnieken in de praktijk
Gepubliceerd in: Podosophia | Uitgave 3/2016
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
Sommige voetproblemen zijn alleen structureel op te lossen als de patiënt bereid is tot gedragsverandering. Denk bijvoorbeeld aan de problemen die veroorzaakt worden door het dragen van verkeerd schoeisel, maar de patiënt neemt uw schoenadvies niet over. Motivational interviewing, ofwel motiverende gespreksvoering, is een gespreksmethodiek die aan professionals inzicht en handvatten geeft om de motivatie bij patiënten te vergroten en gedrag van patiënten te veranderen. Motivatie voor verandering is niet statisch, maar dynamisch. Met andere woorden, motivatie kan groeien of afnemen. Inmiddels weten we dat gespreksvaardigheden van professionals veel invloed hebben op gedragsverandering. Als professionals veel adviezen geven, heeft dit vaak een negatieve invloed op de motivatie van de patiënt. Wat kunt u wel doen om de motivatie te laten groeien? En wat moet u vooral niet doen?