Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Podosophia 3/2016

11-08-2016 | Praktijkvoering

Motiverende gesprekstechnieken in de praktijk

Auteurs: Maureen Limpens, Stijn van Merendonk

Gepubliceerd in: Podosophia | Uitgave 3/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Sommige voetproblemen zijn alleen structureel op te lossen als de patiënt bereid is tot gedragsverandering. Denk bijvoorbeeld aan de problemen die veroorzaakt worden door het dragen van verkeerd schoeisel, maar de patiënt neemt uw schoenadvies niet over. Motivational interviewing, ofwel motiverende gespreksvoering, is een gespreksmethodiek die aan professionals inzicht en handvatten geeft om de motivatie bij patiënten te vergroten en gedrag van patiënten te veranderen. Motivatie voor verandering is niet statisch, maar dynamisch. Met andere woorden, motivatie kan groeien of afnemen. Inmiddels weten we dat gespreksvaardigheden van professionals veel invloed hebben op gedragsverandering. Als professionals veel adviezen geven, heeft dit vaak een negatieve invloed op de motivatie van de patiënt. Wat kunt u wel doen om de motivatie te laten groeien? En wat moet u vooral niet doen?
Metagegevens
Titel
Motiverende gesprekstechnieken in de praktijk
Auteurs
Maureen Limpens
Stijn van Merendonk
Publicatiedatum
11-08-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Podosophia / Uitgave 3/2016
Print ISSN: 0929-5380
Elektronisch ISSN: 1876-5815
DOI
https://doi.org/10.1007/s12481-016-0131-8