Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-06-2017 | Intercollegiaal online | Uitgave 5/2017

Tandartspraktijk 5/2017

Mooier front A.U.B.

Tijdschrift:
Tandartspraktijk > Uitgave 5/2017
Auteur:
Bohn Stafleu van Loghum
In het aprilnummer van TP (pag. 64) toondenwe u beelden van een patiënte die zich tot haar tandarts A. wendde met het verzoek de ruimten tussen haar tanden in het bovenfront te sluiten. Hiertoe plaatste hij composietfacings. (Afbeelding 1 en 2 ) Een jaar later zag hij de patiënte weer. Zij bleek toch niet tevreden met het resultaat van zijn behandeling, stoorde zich aan de black triangles (?) en vond haar onderfront te scheef. Ze had echter een ‘coryfee’ in de cosmetische tandheelkunde gevonden, tandarts B., die alles naar haar wens ging herstellen. Voorafgaand daaraan vroeg ze tandarts A. de elementen nog wat te polijsten. Dat deed hij.

Commentaar van tandarts A.

‘Natuurlijk heb ik patiënte bij dat bezoek gezegd dat ik de situatie helemaal niet zo slecht vond, haar probleem met de ‘black triangles’ eigenlijk non-existent vond en dat het erg listig zou zijn om de situatie mooier te maken. Patiënte had echter al met tandarts B. afspraken gemaakt, 5000 euro betaald en zag geen weg terug. Ik vond het op dat moment daarom ook helemaal niet op mijn weg liggen om de psycholoog te gaan spelen, sprak de hoop uit dat tandarts B. veel ervaring met dit soort behandelingen had opgedaan en wenste haar succes.
Ongeveer een jaar later bezocht patiënte me weer, daags na plaatsing door tandarts B. van de keramische veneers in boven- en onderfront. (Afbeelding 3 ) In tranen vertelde ze me erg ongelukkig te zijn met het resultaat en lichtte een aantal klachten toe. Ze vroeg me of ik ‘er nog wat aan zou kunnen doen’. Ik heb daarop enige articulatiestoringen ingeslepen, maar besloot het daarbij te laten.’

De redactie van TP vroeg u, lezer, welkadvies u op dat moment deze patiënte en collega A. zou geven

De enige uitgebreide reactie op deze casus ontvingen we niet via de LinkedIn groep, maar als ingezonden brief. Deze kunt u integraal lezen op pagina 24 van dit nummer.

Wat was het advies dat tandarts A. zijn patiënt gaf?

‘Ik heb haar geadviseerd zich te wenden tot de klachtencommissie van tandarts B. Ze is hierna nog naar een andere collega geweest om de facings minder bol te laten slijpen omdat ze problemen had met de lipsluiting. Ook daaraan wilde ik me bij haar bezoek aan mij niet wagen. Enige tijd daarna informeerde ze ons via de mail over haar contact met de klachtencommissie. Verdere informatie heb ik niet. Tussen haar en mij bestaan geen belemmeringen en is de sfeer goed.’

Brief van de patiënte aan de klachtencommissie

Geachte commissie,
Mijn excusesvoor fouten met schrijven. Ik woon hier nog niet lang.
Ik wougraag een klacht indienen want ik heb een facing laten maken bij de Tandartspraktijk van tandarts B. te H.
In de eerste contact gesprek met de heer B. gaf ik door dat ik mooie tanden wilde hebben. Ik heb een kleine ruimte tussen mijn voortanden. Ik kreeg door dat zij gingen dat alles regelen door de facing.
Ik gaf ook door dat mijn twee voortanden wat smaller wilde. Ik hebben dit alles staat op papier. Ik heb ook doorgegeven dat ik witte tanden wilde hebben. Ik ging daar om een kosmetisch tanden te laten plaatsen. Ik heb 5000 euro betaald en ik heb echt hard gewerkt om deze bedrag te kunnen geven. Maar tegenstelling heb ik zo graag gewild dat ik een prachtig lach zoude krijgen. Maar helaas ik kreeg een hele witte tanden die niet bij mij passen. Ik kreeg geen smal voortanden en de ruimte tussen de tanden blijven nog. En toen ik deze kleur heb gekozen de tandarts heeft niet mij geadviseerd dat het niet bij mij past.
Toen ik de facing kreeg ik schrok me kapot van. Ik was echt erg gedeprimeerd. De tanden waren zo lang en de facing waren zo dik dat ik mijn twee lippen tegen elkaar niet kon doen. Ik heb geprobeerde toen met de tandarts te spreken toen had hij geen tijd om te luisteren. Ik kon niet naar huis. Ik heb de rest van de geld betaald en ging ik de deur uit maar voor mij was het echt onmogelijk met deze facing te kunnen leven. Mijn gezicht is zo lelijk geworden. Ik ging terug en wou ik graag een oplossing te vinden. Ik heb met de management gesproken. Uiteindelijk op die moment konden ze voor mij geen mogelijkheid om die facing te repareren of mooier te maken. Ik kreeg door dat ik moet 6 weken en daarna kon ik een afspraak maken om hun te kijken.
Maarvoor mij was het gewoon kwestie van dag leven ik durfde niet te lachen terwijl ik hele mooi tanden heb gehad.
Ik ging naar huis met slechte humeur en ‘s avonds konde ik niet kauwen. Ik heb hun gebelde voor afspraak. Ik kreeg dat ik even wachten moest tot einde van de weekend en als dat blijft dan kon ik hun maandag terug bellen voor afspraak.
Ik heb gelijk mijn eigen tandarts A. gebeld want ik kon niet kauwen. Ik was naar mijn eigen tandarts gegaan. Hij was ook heel verbaasd over de manier die de facing gemaakt was en heeft hij gelijk foto’s van mijn tanden gedaan en heeft hij mijn tanden een beetje geslepen om te kunnen kauwen.
Hij heeft mij geadviseerd om een klacht te dienen.
Na het weekend heb ik de tandarts B. (die de facing heeft gedaan) gebeld om een afspraak te maken want tot die tijd kon ik niet goed kauwen.
Ik heb afspraak gemaakt op 16 maart 2017. Ik ging met mijn man en de tandarts gelijk heeft gemerkt dat de tanden iets geslepen zijn en heeft hij zo makkelijk een einde gedaan dat alle garantie vervallen waren en hij niks voor mij kon doen. Voor deze reden ik wilde graag mijn geld terug om naar een andere tandarts te kunnen gaan. Ik heb mijn geld kwijt en ik kon nooit mijn eigen tanden terug krijgen, bovendien kreeg ik nu een lelijk tanden. Ik durfde niet tegen iemand te lachen.
Ik kreeg door van mijn eigen tandarts toen ik bij hem geweest dat hij met andere tandartsen deze facing hebben gezien. Ze gaan deze in een Nederlands tijdschrift publiceren want het is zo lelijk gedaan.
Ik heb geen vertrouwen meer op deze tandarts.
Ik hope dat ik voldoende geïnformeerd hebben.
Ik ga nog de foto’s vanmijn eigen tanden en de facing sturen in een ander mail.
Met vriendelijke groet.
Mevrouw C.

Antwoord Tandarts Support

Geachte mevrouw C,
Erg vervelend dat dit u moest overkomenen ook vervelend dat u niet tevreden bent. Gezien het feit dat het hier gaat om een cosmetische ingreep moeten we goed kijken wat de algemene voorwaarden zijn van de praktijk. Ondanks u ontevreden bent en u niet kon kauwen was het wel zo professioneel geweest van uw huidige tandarts om te begrijpen dat werken in een gebit, zeker wanneer je spreekt over cosmetische behandelingen, het altijd verstandig is even af te stemmen met de praktijk waarbij u voornemens bent een klacht in te dienen en zeker wanneer het om zoveel geld gaat.
Wij gaan contact opnemen met depraktijk in H. zodat zij ook hun verhaal kunnen doen. Ik moet u wel bekennen dat u een sterkere zaak zou hebben wanneer er niet geslepen zou zijn. Zo hadden we kunnen bekijken of de tandarts bereid was u te helpen om uw gebit weer in orde te maken. Door het wegslijten van uw huidige tandarts is het, ondanks het feit u ontevreden bent, lastig om algemene voorwaarden te omzeilen.
Wij gaan in ieder gevalons best doen om te kijken in hoeverre we kunnen bemiddelen hierin en laten u snel weten wat de uitkomst is.
Met vriendelijke groet,
Tandarts Support

Nawoord redactie TP

Hoe deze casus zal aflopen is natuurlijk alleen voor depatiënte van belang. Voor ons ging het om de vraag welk advies de patiënte gegeven moest worden nadat zij haar tandarts vroeg of hij iets aan het voor haar zo ongelukkige behandelresultaat kon doen. Zijn advies was het enig juiste: ‘Dien een klacht in tegen tandarts B.’ Hoe goed bedoeld zijn kleine functionele ingreep ook was om haar het kauwen iets beter mogelijk te maken: doe het niet! En zeker de collega die vervolgens de facings minder bol maakte bewees de patiënte daarmee geen dienst.

Onze productaanbevelingen

BSL Tandarts Totaal

Met BSL houdt u eenvoudig en efficiënt uw vak bij. Met een online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, tijdschriften en online nascholing, zoals e-learnings en web-tv's. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

TandartsPraktijk

TandartsPraktijk informeert u over de belangrijkste ontwikkelingen in de tandheelkunde en tandtechniek door praktisch toepasbare klinische artikelen en herkenbare casuïstiek, toegelicht aan de hand van duidelijke kleurenfoto's, röntgenfoto's en tekeningen.

Proefabonnement BSL Tandarts Totaal

Met BSL houdt u eenvoudig en efficiënt uw vak bij. Met dit proefabonnement krijgt u toegang tot een geselecteerd gedeelte van de online bibliotheek. Zo kan u gebruik maken van de online boeken, één e-learning, één web-tv en een aantal video's. 


Tandarts Totaal Proefabonnement 

eerste maand gratis: € 0,-

Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2017

Tandartspraktijk 5/2017 Naar de uitgave

Digitaal, minimaal invasief & financieel interessant

Hybridekeramiek: oplossing voor slijtage

Out of the box (18)

Stempeltechniek bij slijtage

Iets te diep in de alcoholdispenser gekeken?

Handdesinfectie