Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-09-2014 | Original Article | Uitgave 5/2014

Psychological Research 5/2014

Media multitasking and failures of attention in everyday life

Tijdschrift:
Psychological Research > Uitgave 5/2014
Auteurs:
Brandon C. W. Ralph, David R. Thomson, James Allan Cheyne, Daniel Smilek

Abstract

Using a series of online self-report measures, we examine media multitasking, a particularly pervasive form of multitasking, and its relations to three aspects of everyday attention: (1) failures of attention and cognitive errors (2) mind wandering, and (3) attentional control with an emphasis on attentional switching and distractibility. We observed a positive correlation between levels of media multitasking and self-reports of attentional failures, as well as with reports of both spontaneous and deliberate mind wandering. No correlation was observed between media multitasking and self-reported memory failures, lending credence to the hypothesis that media multitasking may be specifically related to problems of inattention, rather than cognitive errors in general. Furthermore, media multitasking was not related with self-reports of difficulties in attention switching or distractibility. We offer a plausible causal structural model assessing both direct and indirect effects among media multitasking, attentional failures, mind wandering, and cognitive errors, with the heuristic goal of constraining and motivating theories of the effects of media multitasking on inattention.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2014

Psychological Research 5/2014 Naar de uitgave