Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

06-11-2017 | Empirical Research | Uitgave 4/2018

Journal of Youth and Adolescence 4/2018

Longitudinal Links Between Identity Consolidation and Psychosocial Problems in Adolescence: Using Bi-Factor Latent Change and Cross-Lagged Effect Models

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 4/2018
Auteurs:
Kai Hatano, Kazumi Sugimura, Seth J. Schwartz

Abstract

Most previous identity research has focused on relationships between identity synthesis, confusion, and psychosocial problems. However, these studies did not take into account Erikson’s notion of identity consolidation, that is, the dynamic interplay between identity synthesis and confusion. This study aimed to examine longitudinal relationships and the directionality of the effects between identity consolidation and psychosocial problems during adolescence, using two waves of longitudinal data from 793 Japanese adolescents (49.7% girls; ages 13–14 and 16–17 at Time 1). A bi-factor latent change model revealed that levels and changes in identity consolidation were negatively associated with levels and changes in psychosocial problems. Furthermore, a bi-factor cross-lagged effects model provided evidence that identity consolidation negatively predicted psychosocial problems, and vice versa. Our study facilitates a better understanding of the importance of identity consolidation in the relations between identity components and psychosocial problems.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2018

Journal of Youth and Adolescence 4/2018 Naar de uitgave