Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Jeugdbeleid 4/2019

18-10-2019

Leer jongeren om hun brein met zorg te behandelen

De noodzaak van een bewust brein in de huidige tijd

Auteurs: Noortje Lenders, MSc., Drs. Wendy de Ruiter, Aukje Zegers, MSc.

Gepubliceerd in: Jeugdbeleid | Uitgave 4/2019

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het brein is ons kostbaarste bezit. Door de grote, onder andere digitale veranderingen in onze maatschappij wordt er een ander beroep gedaan op ons brein, waardoor er in toenemende mate overbelasting ontstaat. Recente cijfers bevestigen een toename van psychische klachten en burn-outs onder kinderen en jongeren.
Om deze tendens te keren is het belangrijk dat er oog komt voor vroegtijdige psycho-educatie over het brein, op grond waarvan jongeren passende strategieën kunnen ontwikkelen om ervoor te zorgen dat hun brein in balans blijft.
Belangrijk hierbij is dat er aandacht is voor de evolutietheorie en de window of tolerance, zodat jongeren de werking van hun brein gaan herkennen en zich er meer bewust van worden. De wetenschappelijk onderbouwde strategieën ‘positief herformuleren’, ‘uitdagen’, ‘afleiden’, en ‘accepteren’ omvatten alle tools die nodig zijn om te komen tot een bewust brein dat in balans is.
Literatuur
go back to reference Brands-Zandvliet, W. (2011). Hersenen en emoties in beeld. Utrecht: Digitalis. Brands-Zandvliet, W. (2011). Hersenen en emoties in beeld. Utrecht: Digitalis.
go back to reference Diener, E., Horwitz, J., & Emmons, R. A. (1985). Happpines of the very wealthy. Social Indicators Research, 16, 263–274.CrossRef Diener, E., Horwitz, J., & Emmons, R. A. (1985). Happpines of the very wealthy. Social Indicators Research, 16, 263–274.CrossRef
go back to reference Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E., & Smith, H. L. (1999). Subjective well-being: three decades of progress. Psychological Bulletin, 125, 276–302.CrossRef Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E., & Smith, H. L. (1999). Subjective well-being: three decades of progress. Psychological Bulletin, 125, 276–302.CrossRef
go back to reference Inglehart, R. (1990). Culture shift in advanced industrial society. Princeton: Princeton University Press.CrossRef Inglehart, R. (1990). Culture shift in advanced industrial society. Princeton: Princeton University Press.CrossRef
go back to reference Lykken, D., & Tellegen, A. (1996). Happiness is a stochastic phenomenon. Psychological Science, 7, 186–189.CrossRef Lykken, D., & Tellegen, A. (1996). Happiness is a stochastic phenomenon. Psychological Science, 7, 186–189.CrossRef
go back to reference Lyubomirski, S. (2013). De maakbaarheid van het geluk. Utrecht: Bruna. Lyubomirski, S. (2013). De maakbaarheid van het geluk. Utrecht: Bruna.
go back to reference Perry, B. D., & Szalavitz, M. (2007). De jongen die opgroeide als hond. Schiedam: Scriptum. Perry, B. D., & Szalavitz, M. (2007). De jongen die opgroeide als hond. Schiedam: Scriptum.
go back to reference Perry, B. D., & Szalavitz, M. (2010). Het liefdevolle brein. Schiedam: Scriptum. Perry, B. D., & Szalavitz, M. (2010). Het liefdevolle brein. Schiedam: Scriptum.
go back to reference Stallone, D. D., & Stunkard, A. J. (1991). The regulation of body weight: evidence and clinical implications. Annals of Behavioral Medicine, 13, 220–230. Stallone, D. D., & Stunkard, A. J. (1991). The regulation of body weight: evidence and clinical implications. Annals of Behavioral Medicine, 13, 220–230.
Metagegevens
Titel
Leer jongeren om hun brein met zorg te behandelen
De noodzaak van een bewust brein in de huidige tijd
Auteurs
Noortje Lenders, MSc.
Drs. Wendy de Ruiter
Aukje Zegers, MSc.
Publicatiedatum
18-10-2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Jeugdbeleid / Uitgave 4/2019
Print ISSN: 1873-9482
Elektronisch ISSN: 1876-6056
DOI
https://doi.org/10.1007/s12451-019-00213-y

Andere artikelen Uitgave 4/2019

Jeugdbeleid 4/2019 Naar de uitgave

EditorialNotes

Definitief afscheid