Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

25-07-2015 | Original Article | Uitgave 5/2016

Psychological Research 5/2016

Investigating the effectiveness of working memory training in the context of Personality Systems Interaction theory

Tijdschrift:
Psychological Research > Uitgave 5/2016
Auteurs:
Tomáš Urbánek, Vladimír Marček
Belangrijke opmerkingen
This research was supported by the Czech Science Foundation (GACR) project no. 13-36836S.

Abstract

Previous research has shown mixed results for the ability of working memory training to improve fluid intelligence. The aims of this study were first to replicate these improvements, and then to explore the moderating role of Personality Systems Interaction (PSI) personality factors. By using three different training methods and an active-contact control group, we examined the effects of 25 days of cognitive training on 142 participants. After examining our results in context of PSI theory, we found that different training methods yielded different IQ gains in participants, depending on their personality styles. In addition, these correlations suggested a meaningful pattern, indicating that PSI theory may be able to account for the different outcomes of cognitive training studies. Our findings may facilitate tailor-made cognitive training interventions in the future, and can contribute to explaining the mechanisms underlying the far transfer of working memory training to fluid intelligence.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2016

Psychological Research 5/2016 Naar de uitgave