11-04-2016
Inleiding
Auteur:
Adriaan van ’t Spijker, PhD
Gepubliceerd in:
Tijdschrift voor Psychotherapie
|
Uitgave 2/2016
Log in om toegang te krijgen
Extract
Soms ben ik jaloers op de medische wetenschap of in elk geval op de publiciteit die medisch wetenschappelijk onderzoek trekt. Indrukwekkende krantenkoppen over een doorbraak bij ziekte x, goed gefinancierd onderzoek naar een nieuw middel voor ziekte y. Bij nadere beschouwing blijkt vaak dat het doorbraakmiddel nog lang niet op de markt is, te duur is of maar bij een beperkte groep patiënten werkt, maar de krantenkop blijft hangen bij de lezer. En bij nadere beschouwing blijkt het mooie onderzoek gefinancierd door een farmaceutisch bedrijf dat wel een nieuw middel heeft, maar daarbij verzwijgt dat een ander middel goedkoper is (want uit het patent is) en net zo goed werkt. En, o ja, er zijn ook beperkende afspraken over het publiceren van ongunstige uitkomsten. Maar ook daar onthoudt het publiek dat er een nieuw middel is voor ziekte y. …