Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-04-2011 | Commentaar

Indicatoren voor kwaliteit van zorg. Wie worden er wijzer van, de patiënten of de managers?

Auteurs: M. Olaroiu, W.J.A. van den Heuvel

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie | Uitgave 2/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Onder de titel ‘Kwaliteit heeft prioriteit’ organiseerde de Orde van Medisch Specialisten onlangs zijn eerste nationale congres. Misschien wat aan de late kant, maar het belang is er niet minder om. Nationaal en internationaal wordt beleid gevoerd om de kwaliteit van zorg te stimuleren.1 Voorwaarden voor de bevordering van kwaliteit van zorg zijn dat duidelijk is wat kwaliteit van zorg is en dat die kwaliteit transparant is. Meten van die kwaliteit is dan noodzakelijk gevolgd door maatregelen (richtlijnen) om de kwaliteit te verbeteren. Het RIVM concludeert echter, dat het begrip kwaliteit van zorg niet eenduidig is. Kwaliteitsindicatoren dragen dan niet vanzelfsprekend bij aan inzicht in betere kwaliteit, zoals onderzoek aantoont.2 Indicatoren voor kwaliteit van zorg missen de essentie van de zorg. …
Literatuur
go back to reference Tweede Kamer der Staten Generaal. Kwaliteit van zorg. Brief van de Minister en Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Den Haag, 31oktober 2008 Tweede Kamer der Staten Generaal. Kwaliteit van zorg. Brief van de Minister en Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Den Haag, 31oktober 2008
go back to reference Shaw C, Groene O, Mora N, Sunal R. Accreditation and ISO certification: do they explain differences in quality management in European hospitals? International Journal for Quality in Health Care. 2010; 22:445–451PubMedCrossRef Shaw C, Groene O, Mora N, Sunal R. Accreditation and ISO certification: do they explain differences in quality management in European hospitals? International Journal for Quality in Health Care. 2010; 22:445–451PubMedCrossRef
go back to reference Shaw CD. External quality mechanisms for health care: summary of the ExPeRT project on visitatie, accreditation, EFQM and ISO assessment in European Union countries. International Journal for Quality in Health Care. 2000; 12: 169–175PubMedCrossRef Shaw CD. External quality mechanisms for health care: summary of the ExPeRT project on visitatie, accreditation, EFQM and ISO assessment in European Union countries. International Journal for Quality in Health Care. 2000; 12: 169–175PubMedCrossRef
go back to reference Frijters DHM, Carpentier GI, Bos JT, Bernabel R. Berekenen van kwaliteitsindicatoren voor de thuiszorg: voorbeeld uit het ADHOC project, een vergelijking tussen thuiszorgorganisaties uit 11 Europese landen. Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie. 2008; 39: 44–54PubMedCrossRef Frijters DHM, Carpentier GI, Bos JT, Bernabel R. Berekenen van kwaliteitsindicatoren voor de thuiszorg: voorbeeld uit het ADHOC project, een vergelijking tussen thuiszorgorganisaties uit 11 Europese landen. Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie. 2008; 39: 44–54PubMedCrossRef
go back to reference Het meten van vooruitgang: Indicatoren voor verpleeg- en verzorgingshuizen. PROGRESS. European Centre for Social Welfare Policy and Research, Wenen, 2010 Het meten van vooruitgang: Indicatoren voor verpleeg- en verzorgingshuizen. PROGRESS. European Centre for Social Welfare Policy and Research, Wenen, 2010
go back to reference Lisby M, Nielsen LP, Brock B, Mainz J. How are medication errors defined? A systematic literature review of definitions and characteristics. International Journal for quality in Health Care. 2010; 22: 507–518PubMedCrossRef Lisby M, Nielsen LP, Brock B, Mainz J. How are medication errors defined? A systematic literature review of definitions and characteristics. International Journal for quality in Health Care. 2010; 22: 507–518PubMedCrossRef
go back to reference Heuvel-Olaroiu M van den. Genoeg handen, maar niet de juiste. Medisch Contact, 2007; 62: 1543–1545 Heuvel-Olaroiu M van den. Genoeg handen, maar niet de juiste. Medisch Contact, 2007; 62: 1543–1545
go back to reference Gerritsen DL, Dröes RM, Ettema TP, Boelens E, Bos J, Meihuizen L, Lange J de, Schölzel-Dorenbos CJM, Hoogeveen F. Kwaliteit van leven bij dementie. Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie. 2010; 41: 241–255PubMedCrossRef Gerritsen DL, Dröes RM, Ettema TP, Boelens E, Bos J, Meihuizen L, Lange J de, Schölzel-Dorenbos CJM, Hoogeveen F. Kwaliteit van leven bij dementie. Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie. 2010; 41: 241–255PubMedCrossRef
Metagegevens
Titel
Indicatoren voor kwaliteit van zorg. Wie worden er wijzer van, de patiënten of de managers?
Auteurs
M. Olaroiu
W.J.A. van den Heuvel
Publicatiedatum
01-04-2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie / Uitgave 2/2011
Print ISSN: 0167-9228
Elektronisch ISSN: 1875-6832
DOI
https://doi.org/10.1007/s12439-011-0010-9