Skip to main content
main-content

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-04-2011 | Commentaar | Uitgave 2/2011

Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie 2/2011

Indicatoren voor kwaliteit van zorg. Wie worden er wijzer van, de patiënten of de managers?

Tijdschrift:
Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie > Uitgave 2/2011
Auteurs:
M. Olaroiu, W.J.A. van den Heuvel
Belangrijke opmerkingen
Specialist ouderengeneeskunde, Hoogleraar Zorgwetenschappen
Specialist ouderengeneeskunde
Hoogleraar Zorgwetenschappen

Indicators for quality of care: Who profits: patients or managers?

In the Netherlands and abroad detailed indicators are developed to measure quality of care for a variety of treatments and care systems. These days the development of quality indicators is a profession and business in itself. The significance of these indicators is often not related to the primary care process, but based on (administrative) data for ‘quality management’. The consequence is a gap between ‘real’ and ‘measured’ quality of care. Improvement in quality of care is therefore problematic. There is a need to return to the essence of care, i.e. the patient and the care professional, to develop appropriate indicators for quality of care.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie

Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie bestrijkt het brede wetenschapsgebied van de gerontologie en geriatrie in al zijn facetten, met bijdragen uit de biologische, medische, psychologische en sociale wetenschappen. Bovendien wordt aandacht besteed aan de noodzakelijke wisselwerking tussen gerontologie en geriatrie.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2011

Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie 2/2011Naar de uitgave

Announcement

Signalementen