Skip to main content
Top

2013 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Het TOPOI-model – Taal

Auteur : Edwin Hoffman

Gepubliceerd in: Interculturele gespreksvoering

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Inleiding

Taal verwijst naar de verbale en non-verbale taal waarmee mensen zich uitdrukken. Taal is het voertuig van de communicatie waarmee personen en groepen uitdrukking geven aan hun identiteit: aan hun betekenisgeving van de hen omringende werkelijkheid. Vandaar dat de taal van een persoon of een groep de kennis en waarden van die persoon of die groep weerspiegelen.
Voetnoten
1
Met dank aan Fabian en Hannah.
 
2
Interessant in dit verband is de opmerking van een Somaliër die zei: ‘Het is zo opvallend. Als een Nederlander met zijn vrouw meekomt, is hij geëmancipeerd. Als ik meekom met mijn vrouw ben ik dominant.’
 
3
Bij feedback geven is het essentieel de regels voor effectieve feedback te hanteren. In het kort komen deze regels neer op het volgende.
  • Benoem in ik-termen wat je waarneemt van het concrete gedrag van iemand. Praat dus niet in termen van ‘jij dit of dat’, maar vertel: ‘Ik zie…’ of ‘Ik hoor…’
  • Geef dan pas de interpretatie van het gedrag van de ander. ‘Ik vermoed…’ of ‘Ik krijg daardoor de indruk…’
  • Toets de interpretatie bij de ander. ‘Klopt het dat…’
  • Indien van toepassing: geef aan in ik-taal welk effect het gedrag van de ander op jou heeft ‘Ik kan daardoor…’ of ‘Ik voel me…’
  • Indien van toepassing: benoem het gewenste gedrag in ik-taal. ‘Ik vind het gemakkelijker als je…’
 
4
Het woord ‘taboe’ is afkomstig uit het Tongaans van Polynesië (tapu of tabu), waar het stond voor een religieus verbod op bepaalde plaatsen, voorwerpen, personen of acties. http://​nl.​wikipedia.​org/​wiki/​Taboe (14 januari 2013).
 
Literatuur
3.
go back to reference Bateson & Jackson in: Watzlawick e.a., 1974: 54. Bateson & Jackson in: Watzlawick e.a., 1974: 54.
12.
15.
go back to reference Baalen van, Beheydt & Van Kalsbeek, 2003: 39. Baalen van, Beheydt & Van Kalsbeek, 2003: 39.
16.
20.
go back to reference Baalen van, Beheydt & Van Kalsbeek, 2003: 49. Baalen van, Beheydt & Van Kalsbeek, 2003: 49.
21.
go back to reference Baalen van, Beheydt & Van Kalsbeek, 2003: 50. Baalen van, Beheydt & Van Kalsbeek, 2003: 50.
24.
go back to reference Baalen van, Beheydt & Van Kalsbeek, 2003: 45. Baalen van, Beheydt & Van Kalsbeek, 2003: 45.
26.
go back to reference Zindel, 2009: 71. Het interviewfragment is voor de leesbaarheid tekstueel bewerkt (hoofdletters en leestekens). Freds antwoord in kapitaalletters is integraal overgenomen. Zindel, 2009: 71. Het interviewfragment is voor de leesbaarheid tekstueel bewerkt (hoofdletters en leestekens). Freds antwoord in kapitaalletters is integraal overgenomen.
28.
29.
33.
go back to reference Baalen van, Beheydt & Van Kalsbeek, 2003: 39. Baalen van, Beheydt & Van Kalsbeek, 2003: 39.
38.
go back to reference Baalen van, Beheydt & Van Kalsbeek, 2003: 84. Baalen van, Beheydt & Van Kalsbeek, 2003: 84.
39.
go back to reference Baalen van, Beheydt & Van Kalsbeek, 2003: 84. Baalen van, Beheydt & Van Kalsbeek, 2003: 84.
43.
go back to reference Baalen van, Beheydt & Van Kalsbeek, 2003: 84. Baalen van, Beheydt & Van Kalsbeek, 2003: 84.
49.
51.
53.
55.
57.
go back to reference Keune, 2012; de Volkskrant, 9 oktober 2012. Keune, 2012; de Volkskrant, 9 oktober 2012.
67.
go back to reference Hall, 1959, 1966, 1976, 1984; Argyle, 1988; Gudykunst, Ting-Toomey & Chua, 1988; Hecht, Andersen & Ribeau, 1989; Vrugt & Schabracq, 1991. Hall, 1959, 1966, 1976, 1984; Argyle, 1988; Gudykunst, Ting-Toomey & Chua, 1988; Hecht, Andersen & Ribeau, 1989; Vrugt & Schabracq, 1991.
74.
go back to reference Ransom & McLean in: Caroll & Ryan, 2005: 50. Ransom & McLean in: Caroll & Ryan, 2005: 50.
78.
79.
Metagegevens
Titel
Het TOPOI-model – Taal
Auteur
Edwin Hoffman
Copyright
2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0295-6_6