Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-06-2012 | Original Paper | Uitgave 6/2012

Journal of Autism and Developmental Disorders 6/2012

Heavy Metal in Children’s Tooth Enamel: Related to Autism and Disruptive Behaviors?

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 6/2012
Auteurs:
Maryam M. Abdullah, Agnes R. Ly, Wendy A. Goldberg, K. Alison Clarke-Stewart, John V. Dudgeon, Christopher G. Mull, Tony J. Chan, Erin E. Kent, Andrew Z. Mason, Jonathon E. Ericson
Belangrijke opmerkingen
Dedicated to the memory of Dr. Jonathon Ericson, whose vision was the inspiration for this research.

Abstract

To examine possible links between neurotoxicant exposure and neuropsychological disorders and child behavior, relative concentrations of lead, mercury, and manganese were examined in prenatal and postnatal enamel regions of deciduous teeth from children with Autism Spectrum Disorders (ASDs), high levels of disruptive behavior (HDB), and typically developing (TD) children. Using laser ablation inductively coupled plasma mass spectrometry, we found no significant differences in levels of these neurotoxicants for children with ASDs compared with TD children, but there was marginal significance indicating that children with ASDs have lower manganese levels. No significant differences emerged between children with HDB and TD children. The current findings challenge the notion that perinatal heavy metal exposure is a major contributor to the development of ASDs and HDB.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2012

Journal of Autism and Developmental Disorders 6/2012 Naar de uitgave