Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

23-08-2017 | Empirical Research | Uitgave 5/2018

Journal of Youth and Adolescence 5/2018

Gender Norm Salience Across Middle Schools: Contextual Variations in Associations Between Gender Typicality and Socioemotional Distress

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 5/2018
Auteurs:
Danielle Sayre Smith, Hannah L. Schacter, Craig Enders, Jaana Juvonen

Abstract

Youth who feel they do not fit with gender norms frequently experience peer victimization and socioemotional distress. To gauge differences between schools, the current study examined the longitudinal effects of school-level gender norm salience—a within-school association between gender typicality and peer victimization—on socioemotional distress across 26 ethnically diverse middle schools (n boys = 2607; n girls = 2805). Boys (but not girls) reporting lower gender typicality experienced more loneliness and social anxiety in schools with more salient gender norms, even when accounting for both individual and school level victimization. Greater gender norm salience also predicted increased depressed mood among boys regardless of gender typicality. These findings suggest particular sensitivity among boys to environments in which low gender typicality is sanctioned.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2018

Journal of Youth and Adolescence 5/2018 Naar de uitgave