Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

30-12-2017 | Original Paper | Uitgave 5/2018

Journal of Child and Family Studies 5/2018

Evaluation of an Intervention Program for Families with Children at Risk for Maltreatment and Developmental Impairment: A Preliminary Study

Tijdschrift:
Journal of Child and Family Studies > Uitgave 5/2018
Auteurs:
Maria Manuela Calheiros, Joana Nunes Patrício, João Graça, Eunice Magalhães

Abstract

This study evaluated the preliminary effects of an early intervention program for parents and children at-risk. In this study, a sample of 40 children were randomly assigned to a 9-months intervention program (intervention group, n = 20) or remained in usual practice conditions (control group, n = 20). The intervention involved group dynamics with children in pre-school and individual work sessions with the parents and the children at home. A repeated measures design 2 × 2 was used to test the program effects on parenting practices (Maltreatment Questionnaire) and on children’s mental and social development (Griffiths Mental Development Scales). Results revealed that the program had a positive impact mostly on parenting practices, decreasing physical and psychological abuse (d = −1.01), physical neglect (d = −0.71) and lack of supervision (d = −0.48), and also on measures of cognitive development (i.e., hearing and language; d = 0.31). The program reinforces the importance and effectiveness of attunement intervention programs for parents and for children.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2018

Journal of Child and Family Studies 5/2018 Naar de uitgave