Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 2/2015

01-06-2015

Een relationeel trauma

Behandeling van het hele systeem na seksueel misbruik door een broer

Auteurs: José van den heuvel, Ellen Ferwerda, Prof. dr. Frits Boer

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het behandelprogramma Contextuele leer- en behandelgroepen en individuele trajecten voor alle betrokkenenbij seksueel misbruik (CLAS) kan worden ingezet bij gezinnen waar seksueel misbruik voorkomt. CLAS gaat ervan uit dat seksueel misbruik binnen gezin en familie een relationeel trauma is.
Literatuur
go back to reference Alink, L., IJzendoorn, R. van, Bakermans-Kranenburg, M., Pannebakker, F., Vogels, T. & Euser, S. (2011). Tweede Nationale Prevalentiestudie Mishandeling van kinderen en jeugdigen. Leiden: TNO. Alink, L., IJzendoorn, R. van, Bakermans-Kranenburg, M., Pannebakker, F., Vogels, T. & Euser, S. (2011). Tweede Nationale Prevalentiestudie Mishandeling van kinderen en jeugdigen. Leiden: TNO.
go back to reference Boer, F. (2012). Broers en zussen van speciale en gewone kinderen: invloed op ontwikkeling en gedrag. Houten: LannooCampus. Boer, F. (2012). Broers en zussen van speciale en gewone kinderen: invloed op ontwikkeling en gedrag. Houten: LannooCampus.
go back to reference Boszormenyi-Nagy, I. & Krasner, B.R. (2005). Tussen geven en nemen: Over contextuele Therapie (4e druk). Haarlem: De Toorts. Boszormenyi-Nagy, I. & Krasner, B.R. (2005). Tussen geven en nemen: Over contextuele Therapie (4e druk). Haarlem: De Toorts.
go back to reference Dieltjens, S. & Meurs, P. (2008). Seksuele ontwikkeling en de rol van broers en zussen; siblingseks: spelletjes, nieuwsgierigheid, misbruik en incest. Apeldoorn: Garant. Dieltjens, S. & Meurs, P. (2008). Seksuele ontwikkeling en de rol van broers en zussen; siblingseks: spelletjes, nieuwsgierigheid, misbruik en incest. Apeldoorn: Garant.
go back to reference Ducommun-Nagy, C. & Michielsen, M. (2008). Van onzichtbare naar bevrijdende loyaliteit. Leuven: Acco. Ducommun-Nagy, C. & Michielsen, M. (2008). Van onzichtbare naar bevrijdende loyaliteit. Leuven: Acco.
go back to reference Hargrave, T.D. & Pfitzer, F. (2005). Ontwikkelingen in de contextuele therapie. Leuven: Acco. Hargrave, T.D. & Pfitzer, F. (2005). Ontwikkelingen in de contextuele therapie. Leuven: Acco.
go back to reference Gunning-Schepers, L. (2011). Behandeling van de gevolgen van kindermishandeling. Den Haag: Gezondheidsraad. Gunning-Schepers, L. (2011). Behandeling van de gevolgen van kindermishandeling. Den Haag: Gezondheidsraad.
go back to reference Grootaers, K. (2013). Contextuele behandeling na seksueel misbruik: een onmisbare schakel. Tijdschrift voor seksuologie, 37, 10-15. Grootaers, K. (2013). Contextuele behandeling na seksueel misbruik: een onmisbare schakel. Tijdschrift voor seksuologie, 37, 10-15.
go back to reference Lamers-Winkelman, F. (2006). Therapeutenhandleiding bij een werkboek voor ouders van seksueel misbruikte kinderen. Amsterdam: Uitgeverij SWP. Lamers-Winkelman, F. (2006). Therapeutenhandleiding bij een werkboek voor ouders van seksueel misbruikte kinderen. Amsterdam: Uitgeverij SWP.
go back to reference Lucassen, S. & Oord, S. van der (2012). WRITEJunior, protocol schrijftherapie voor getraumatiseerde kinderen en adolescenten 4-18 jaar. Amsterdam: Uitgeverij SWP. Lucassen, S. & Oord, S. van der (2012). WRITEJunior, protocol schrijftherapie voor getraumatiseerde kinderen en adolescenten 4-18 jaar. Amsterdam: Uitgeverij SWP.
go back to reference Melles, R., Bakhuizen N. & Montfoort, A. van (1996). Contextuele hulpverlening bij seksueel misbruik; Over de ontwikkeling en de werkwijze van het CLAS-project. Amsterdam: VU Uitgeverij. Melles, R., Bakhuizen N. & Montfoort, A. van (1996). Contextuele hulpverlening bij seksueel misbruik; Over de ontwikkeling en de werkwijze van het CLAS-project. Amsterdam: VU Uitgeverij.
go back to reference Rooijen, K. van, Berg, T. & Bartelink, C. (2013) Wat werkt bij de aanpak van Kindermishandeling. Utrecht: Nederlands Jeugd Instituut. Rooijen, K. van, Berg, T. & Bartelink, C. (2013) Wat werkt bij de aanpak van Kindermishandeling. Utrecht: Nederlands Jeugd Instituut.
go back to reference Teeuw, A.H. & Boer, F. (2013). Medisch handboek kindermishandeling: Somatische en psychische gevolgen van kindermishandeling. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Teeuw, A.H. & Boer, F. (2013). Medisch handboek kindermishandeling: Somatische en psychische gevolgen van kindermishandeling. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Wolzak, A. & Berge, I.J. ten (2008) Secundaire Analyse Onderzoeken AMK’s; onderzoeksrapport. Utrecht: Nederlands Jeugd Instituut. Wolzak, A. & Berge, I.J. ten (2008) Secundaire Analyse Onderzoeken AMK’s; onderzoeksrapport. Utrecht: Nederlands Jeugd Instituut.
Metagegevens
Titel
Een relationeel trauma
Behandeling van het hele systeem na seksueel misbruik door een broer
Auteurs
José van den heuvel
Ellen Ferwerda
Prof. dr. Frits Boer
Publicatiedatum
01-06-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2015
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-015-0018-3

Andere artikelen Uitgave 2/2015

Kind & Adolescent Praktijk 2/2015 Naar de uitgave

Werk in uitvoering

Beter bij de les