Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-06-2015 | Werk in uitvoering | Uitgave 2/2015

Kind & Adolescent Praktijk 2/2015

Beter bij de les

Cognitieve training voor kinderen met executieve-functieproblemen

Tijdschrift:
Kind & Adolescent Praktijk > Uitgave 2/2015
Auteurs:
Msc Marthe van der Donk, Dr. Anne-claire Hiemstra-beernink, Dr. Ariane Tjeenk-kalff
Belangrijke opmerkingen
over de auteurs M. van der Donk Msc. is ontwikkelingspsycholoog en promovendus in het Academisch Medisch Centrum en de Bascule, Kinder- en Jeugdpsychiatrie. Dr. A. Hiemstra-Beernink is klinisch neuropsycholoog bij de divisie Leren en Ontwikkelen van de Bascule. Dr. A. Tjeenk-Kalff is klinisch neuropsycholoog en cognitief gedragstherapeut bij de divisie Gedragsstoornissen van de Bascule. Correspondentie: m.vanderdonk@debascule.com.

Samenvatting

‘Informatie gaat het ene oor in, het andere oor uit. Is na twee instructies de eerste alweer vergeten. Kan maar moeilijk beginnen met het werk. Eenmaal begonnen, haakt hij/zij vaak halverwege af. Vraagt vaak: “Wat moest ik ook alweer doen?”’
Deze beschrijvingen worden door ouders of leerkrachten vaak gebruikt wanneer kinderen moeite hebben op school. Ze kunnen wijzen op een probleem met de executieve functies (EF); een onderwerp dat wij hier verder uitdiepen.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Kind & Adolescent Praktijk

Het vakblad Kind en Adolescent Praktijk biedt informatie die direct aansluit bij de dagelijkse praktijk van diagnostiek, behandeling en begeleiding. Kind en Adolescent Praktijk biedt ook een forum voor een kritische beschouwing van die dagelijkse praktijk en voor discussie over onderwerpen waarmee de professional te maken hebben.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2015

Kind & Adolescent Praktijk 2/2015 Naar de uitgave

Uit de praktijk

In het gootsteenkastje