Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 1/2006

01-03-2006 | Artikelen

De wisc-iii bij kinderen met ernstige gedragsproblemen, ontwikkelingsproblemen en/of psychiatrische problemen

Auteurs: Henk Oosterbaan, Gert Kroes, van Brechtje Gent, Eric E. J. De Bruyn

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 1/2006

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

semenvatting

Oosterbaan, H., Kroes, G., Van Gent, B., & De Bruyn, E. E. J. (2006). Thewisc-iiiin children with serious behavioural problems, development problems and/or psychiatric problems, Kind en Adolescent, 27 (1), 56-69.
Summary: Research was conducted into how the recently standardised intelligence test wisc-IIInl compares with its predecessor, the wisc-r, in children with serious behavioural problems, development problems and/or psychiatric problems. The research group consisted of 59 children of elementary school age, who attended a cluster-4 school, and who were also receiving support. These children had taken the wisc-r test in the past; they were now retested using the WISC-IIInl. The iq scores of both test versions appeared to match well, apart from a slight drop in verbal iq in the WISC-IIInl. In this research group, the factor structure of the wisc-iiinl was found to be more similar to the factor structure found in the national standard group of the wisc-r, than to the factor structure to be found in the national standard group of the wisc-iiinl.
Literatuur
go back to reference American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental disorders (4th ed.)-Text Revision. Washington dc: American Psychiatric Association. American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental disorders (4th ed.)-Text Revision. Washington dc: American Psychiatric Association.
go back to reference De Bruyn, E. E. J., Heinrichs, W., & Oosterbaan, H. (1979). Niveauverschillen op niet-genormeerde Nederlandse versies van de intelligentietests hawik en wisc-r. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 18, 464-469. De Bruyn, E. E. J., Heinrichs, W., & Oosterbaan, H. (1979). Niveauverschillen op niet-genormeerde Nederlandse versies van de intelligentietests hawik en wisc-r. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 18, 464-469.
go back to reference De Bruyn, E. E. J., Kroes, G., & Oosterbaan, H. (1990). De wisc-r en herhalingsonderzoek bij kinderen met ernstige gedrags- en leerproblemen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 29, 599-607. De Bruyn, E. E. J., Kroes, G., & Oosterbaan, H. (1990). De wisc-r en herhalingsonderzoek bij kinderen met ernstige gedrags- en leerproblemen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 29, 599-607.
go back to reference De Bruyn, E. E. J., Vander Steene, G., & Van Haasen, P. P. (Red.) (1986). Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised ( wisc-r ). Nederlandstalige uitgave en verantwoording. Lisse: Swets & Zeitlinger. De Bruyn, E. E. J., Vander Steene, G., & Van Haasen, P. P. (Red.) (1986). Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised ( wisc-r ). Nederlandstalige uitgave en verantwoording. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Flynn, J. R. (1987). Massive iq gains in 14 nations: What iq tests really measure. Psychological Bulletin, 101, 171-191.CrossRef Flynn, J. R. (1987). Massive iq gains in 14 nations: What iq tests really measure. Psychological Bulletin, 101, 171-191.CrossRef
go back to reference Flynn, J. R. (1999). Searching for justice. The discovery of iq gains over time. American Psychologist, 54, 5-20.CrossRef Flynn, J. R. (1999). Searching for justice. The discovery of iq gains over time. American Psychologist, 54, 5-20.CrossRef
go back to reference Kaufman, A. S. (1975). Factor analysis of the wisc-r at eleven age levels between 6½ and 16½ years. Journal of Consulting and Clinical Psychology, xliii, 135-147.CrossRef Kaufman, A. S. (1975). Factor analysis of the wisc-r at eleven age levels between 6½ and 16½ years. Journal of Consulting and Clinical Psychology, xliii, 135-147.CrossRef
go back to reference Kort, W., Schittekatte, M., Compaan, E. L., Bosmans, M., Bleichrodt, N., Vermeir, G. e.a. (2002). wisc-iii nl . Handleiding. Nederlandse bewerking. London: The Psychological Corporation. Kort, W., Schittekatte, M., Compaan, E. L., Bosmans, M., Bleichrodt, N., Vermeir, G. e.a. (2002). wisc-iii nl . Handleiding. Nederlandse bewerking. London: The Psychological Corporation.
go back to reference Kort, W., Schittekatte, M., Dekker, P. H., Verhaeghe, P., Compaan, E. L., Bosmans, M. e.a. (2005). wisc-iii nl . Handleiding en verantwoording. Nederlandse bewerking. London: Harcourt Assessment. Kort, W., Schittekatte, M., Dekker, P. H., Verhaeghe, P., Compaan, E. L., Bosmans, M. e.a. (2005). wisc-iii nl . Handleiding en verantwoording. Nederlandse bewerking. London: Harcourt Assessment.
go back to reference Mahone, E. M., Miller, T. L., Koth, C. W., Mostofsky, S. H., Goldberg, M. C., & Denckla, M. B. (2003). Differences between wisc-r and wisc-iii performance scale among children with adhd. Psychology in Schools, 40, 4, 331-340.CrossRef Mahone, E. M., Miller, T. L., Koth, C. W., Mostofsky, S. H., Goldberg, M. C., & Denckla, M. B. (2003). Differences between wisc-r and wisc-iii performance scale among children with adhd. Psychology in Schools, 40, 4, 331-340.CrossRef
go back to reference Nederlands Instituut van Psychologen (2005). Documentatie van tests en testresearch in Nederland, aanvulling 2005/03. Amsterdam: Nederlands Instituut van Psychologen (nip)/Boom Testuitgevers. Nederlands Instituut van Psychologen (2005). Documentatie van tests en testresearch in Nederland, aanvulling 2005/03. Amsterdam: Nederlands Instituut van Psychologen (nip)/Boom Testuitgevers.
go back to reference nip Dienstencentrum (2003). Errata en normtabellenwisc-iiinl. Oktober 2003. Amsterdam: nip Dienstencentrum. nip Dienstencentrum (2003). Errata en normtabellenwisc-iiinl. Oktober 2003. Amsterdam: nip Dienstencentrum.
go back to reference Pesch, W., & Ponsioen, A. (2004). Flinterdunne en flagrante Flynn-effecten bij licht verstandelijk gehandicapte kinderen. Aanbevelingen voor het gebruik van de wisc-iii. De Psycholoog, 39, 64-68. Pesch, W., & Ponsioen, A. (2004). Flinterdunne en flagrante Flynn-effecten bij licht verstandelijk gehandicapte kinderen. Aanbevelingen voor het gebruik van de wisc-iii. De Psycholoog, 39, 64-68.
go back to reference Sattler, J. S. (1982). Assessment of children’s intelligence and special abilities. Boston: Allyn and Bacon. Sattler, J. S. (1982). Assessment of children’s intelligence and special abilities. Boston: Allyn and Bacon.
go back to reference Tellegen, P. (2002a). De wisc-iii nl. Een illusie armer. De Psycholoog, 37, 607-610. Tellegen, P. (2002a). De wisc-iii nl. Een illusie armer. De Psycholoog, 37, 607-610.
go back to reference Tellegen, P. (2002b). Afname van de wais-iii of wisc-iii. Verantwoord en verstandig? De Psycholoog, 37, 677-679. Tellegen, P. (2002b). Afname van de wais-iii of wisc-iii. Verantwoord en verstandig? De Psycholoog, 37, 677-679.
go back to reference Watkins, M. W., & Kush, J. C. (2002). Confirmatory factor analysis of the wisc-iii for students with learning disabilities. Journal of Psychoeducational Assessment, 20, 4-19.CrossRef Watkins, M. W., & Kush, J. C. (2002). Confirmatory factor analysis of the wisc-iii for students with learning disabilities. Journal of Psychoeducational Assessment, 20, 4-19.CrossRef
go back to reference Wechsler, D. (1949). Manual for the Wechsler Intelligence Scale for Children. New York: Psychological Corporation. Wechsler, D. (1949). Manual for the Wechsler Intelligence Scale for Children. New York: Psychological Corporation.
go back to reference Wechsler, D. (1974). Manual for the Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised. New York: Psychological Corporation. Wechsler, D. (1974). Manual for the Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised. New York: Psychological Corporation.
go back to reference World Health Organization (1992). International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, 1989 Revision. Geneva: World Health Organization. World Health Organization (1992). International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, 1989 Revision. Geneva: World Health Organization.
go back to reference Zimmerman, I. L., & Woo-Sam, J. M. (1996). Is retesting with the wisc-iii a defensible procedure? Perceptual and motor skills, 82, 349-350. Zimmerman, I. L., & Woo-Sam, J. M. (1996). Is retesting with the wisc-iii a defensible procedure? Perceptual and motor skills, 82, 349-350.
go back to reference Zimmerman, I. L., & Woo-Sam, J. M. (1997). Review of the criterion-related validity of the wisc-iii: The first five years. Perceptual and Motor Skills, 85, 531-546.CrossRefPubMed Zimmerman, I. L., & Woo-Sam, J. M. (1997). Review of the criterion-related validity of the wisc-iii: The first five years. Perceptual and Motor Skills, 85, 531-546.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
De wisc-iii bij kinderen met ernstige gedragsproblemen, ontwikkelingsproblemen en/of psychiatrische problemen
Auteurs
Henk Oosterbaan
Gert Kroes
van Brechtje Gent
Eric E. J. De Bruyn
Publicatiedatum
01-03-2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 1/2006
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060974

Andere artikelen Uitgave 1/2006

Kind en adolescent 1/2006 Naar de uitgave

Boeken: Ontvangen

Ontvangen

Opmerkelijk

Wat ging er mis?