Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

25-07-2019 | Opmerkelijk

De genetica van opvoeding

Auteurs: Dr. Tina Kretschmer, Dr. Charlotte Vrijen

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2019

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Als we meer te weten willen komen over de oorsprong van het opleidingsniveau, de gezondheid en het gedrag van kinderen, gaat de aandacht meestal uit naar de ouders. We nemen vaak aan dat opvoedingspraktijken van ouders specifieke consequenties hebben voor kinderen, dus dat er een causale relatie bestaat tussen de opvoeding en de ontwikkeling van het kind. Zo blijkt dat er een verband is tussen een strenge opvoeding en agressief gedrag van kinderen en heeft eerder onderzoek laten zien dat er een associatie is tussen het aantal boeken in huis en hoe goed kinderen het doen op school (Melhuish et al. 2008; Pinquart, 2017). Pad A (fig. 1) laat effecten zien die de opvoeding van ouders heeft op kinderen. Hoe goed kinderen het doen op school en of ze agressief gedrag vertonen wordt echter ook beïnvloed door genetische factoren.
Literatuur
go back to reference Avinun, R., & Knafo, A. (2014). Parenting as a reaction evoked by children’s genotype: a meta-analysis of children-as-twins studies. Personality and Social Psychology Review, 18(1), 87–102.CrossRefPubMed Avinun, R., & Knafo, A. (2014). Parenting as a reaction evoked by children’s genotype: a meta-analysis of children-as-twins studies. Personality and Social Psychology Review, 18(1), 87–102.CrossRefPubMed
go back to reference D’Onofrio, B. M., Slutske, W. S., Turkheimer, E., et al. (2007). Intergenerational transmission of childhood conduct problems: a children of twins study. Archives of General Psychiatry, 64(7), 820–829.CrossRefPubMedPubMedCentral D’Onofrio, B. M., Slutske, W. S., Turkheimer, E., et al. (2007). Intergenerational transmission of childhood conduct problems: a children of twins study. Archives of General Psychiatry, 64(7), 820–829.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Klahr, A. M., & Burt, S. A. (2014). Elucidating the etiology of individual differences in parenting: a meta-analysis of behavioral genetic research. Psychological Bulletin, 140(2), 544–586.CrossRefPubMed Klahr, A. M., & Burt, S. A. (2014). Elucidating the etiology of individual differences in parenting: a meta-analysis of behavioral genetic research. Psychological Bulletin, 140(2), 544–586.CrossRefPubMed
go back to reference McAdams, T. A., Neiderhiser, J. M., Rijsdijk, F. V., Narusyte, J., Lichtenstein, P., & Eley, T. C. (2014). Accounting for genetic and environmental confounds in associations between parent and child characteristics: a systematic review of children-of-twins studies. Psychological Bulletin, 140(4), 1138–1173.CrossRefPubMed McAdams, T. A., Neiderhiser, J. M., Rijsdijk, F. V., Narusyte, J., Lichtenstein, P., & Eley, T. C. (2014). Accounting for genetic and environmental confounds in associations between parent and child characteristics: a systematic review of children-of-twins studies. Psychological Bulletin, 140(4), 1138–1173.CrossRefPubMed
go back to reference Melhuish, E. C., Phan, M. B., Sylva, K., Sammons, P., Siraj-Blatchford, I., & Taggart, B. (2008). Effects of the home learning environment and preschool center experience upon literacy and numeracy development in early primary school. Journal of Social Issues, 64(1), 95–114.CrossRef Melhuish, E. C., Phan, M. B., Sylva, K., Sammons, P., Siraj-Blatchford, I., & Taggart, B. (2008). Effects of the home learning environment and preschool center experience upon literacy and numeracy development in early primary school. Journal of Social Issues, 64(1), 95–114.CrossRef
go back to reference Mileva-Seitz, V. R., Bakermans-Kranenburg, M. J., & IJzendoorn, M. H. van (2016). Genetic mechanisms of parenting. Hormones and Behavior, 77, 211–223.CrossRefPubMed Mileva-Seitz, V. R., Bakermans-Kranenburg, M. J., & IJzendoorn, M. H. van (2016). Genetic mechanisms of parenting. Hormones and Behavior, 77, 211–223.CrossRefPubMed
go back to reference Pinquart, M. (2017). Associations of parenting dimensions and styles with externalizing problems of children and adolescents: an updated meta-analysis. Developmental Psychology, 53(5), 873–932.CrossRefPubMed Pinquart, M. (2017). Associations of parenting dimensions and styles with externalizing problems of children and adolescents: an updated meta-analysis. Developmental Psychology, 53(5), 873–932.CrossRefPubMed
go back to reference Plomin, R., DeFries, J. C., Knopik, V. S., & Neiderhiser, J. M. (2016). Top 10 replicated findings from behavioral genetics. Perspectives on Psychological Science, 11(1), 3–23.CrossRefPubMedPubMedCentral Plomin, R., DeFries, J. C., Knopik, V. S., & Neiderhiser, J. M. (2016). Top 10 replicated findings from behavioral genetics. Perspectives on Psychological Science, 11(1), 3–23.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Polderman, T. J. C., Benyamin, B., Leeuw, C. A. de, Sullivan, P. F., Bochoven, A. van, Visscher, P. M., & Posthuma, D. (2015). Meta-analysis of the heritability of human traits based on fifty years of twin studies. Nature Genetics, 47(7), 702–709.CrossRefPubMed Polderman, T. J. C., Benyamin, B., Leeuw, C. A. de, Sullivan, P. F., Bochoven, A. van, Visscher, P. M., & Posthuma, D. (2015). Meta-analysis of the heritability of human traits based on fifty years of twin studies. Nature Genetics, 47(7), 702–709.CrossRefPubMed
go back to reference Wertz, J., Moffitt, T. E., Agnew-Blais, J., Arseneault, L., Belsky, D. W., Corcoran, D. L., Caspi, A., et al. (2018). Using DNA from mothers and children to study parental investment in children’s educational attainment. BioRxiv. https://doi.org/10.1101/489781.CrossRef Wertz, J., Moffitt, T. E., Agnew-Blais, J., Arseneault, L., Belsky, D. W., Corcoran, D. L., Caspi, A., et al. (2018). Using DNA from mothers and children to study parental investment in children’s educational attainment. BioRxiv. https://​doi.​org/​10.​1101/​489781.CrossRef
go back to reference Wertz, J., Belsky, J., Moffitt, T. E., Belsky, D. W., Harrington, H., Avinun, R., Poulton, R., Ramrakha, S., & Caspi, A. (2019). Genetics of nurture: a test of the hypothesis that parents’ genetics predict their observed caregiving. Developmental Psychology. https://doi.org/10.1037/dev0000709.CrossRefPubMed Wertz, J., Belsky, J., Moffitt, T. E., Belsky, D. W., Harrington, H., Avinun, R., Poulton, R., Ramrakha, S., & Caspi, A. (2019). Genetics of nurture: a test of the hypothesis that parents’ genetics predict their observed caregiving. Developmental Psychology. https://​doi.​org/​10.​1037/​dev0000709.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
De genetica van opvoeding
Auteurs
Dr. Tina Kretschmer
Dr. Charlotte Vrijen
Publicatiedatum
25-07-2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/2019
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-019-00213-8

Andere artikelen Uitgave 3/2019

Kind en adolescent 3/2019 Naar de uitgave