Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 3/2019

29-08-2019 | Artikelen

Risicofactoren voor spijbelen en schooluitval: een meta-analyse

Auteurs: Jeanne Gubbels, MSc, Dr. Claudia E. van der Put, Dr. Mark Assink

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2019

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Inleiding

Het doel van deze overzichtsstudie was om meer kennis te verkrijgen over effecten van verschillende risicofactoren voor spijbelen en schooluitval door resultaten van eerder onderzoek statistisch samen te vatten.

Methode

Na inclusie van 69 studies, waarin gerapporteerd werd over 1.384 effecten van (mogelijke) risicofactoren, werd elke factor geclassificeerd in een van in totaal 44 verschillende risicodomeinen. Vervolgens werd een reeks drie-level-meta-analyses uitgevoerd om voor elk risicodomein een effect te schatten.

Resultaten

Een significant effect werd gevonden voor 40 risicodomeinen, variërend van r = 0,047 tot r = 0,336. Relatief grote effecten werden gevonden voor een verleden van doubleren, drugsmisbruik, slechte schoolresultaten, mentale (gezondheids-)problemen, antisociaal gedrag/antisociale cognities, weinig academisch zelfvertrouwen en een negatieve schoolhouding.

Discussie

Vele verschillende kind-, gezins-, school- en peer-factoren hangen samen met spijbelen en schooluitval. De resultaten zijn belangrijk voor het succesvol terugdringen en voorkomen van schoolverzuim. Implicaties voor zowel risico- en behoeftetaxatie-instrumenten als interventiestrategieën worden besproken.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Andrews, D. A., & Bonta, J. (2010). The psychology of criminal conduct (4e druk.). Newark: Lexis/Nexis. Andrews, D. A., & Bonta, J. (2010). The psychology of criminal conduct (4e druk.). Newark: Lexis/Nexis.
go back to reference Andrews, D. A., & Dowden, C. (1999). A meta-analytic investigation into effective correctional intervention for female offenders. Forum on Corrections Research, 11, 18–21. Andrews, D. A., & Dowden, C. (1999). A meta-analytic investigation into effective correctional intervention for female offenders. Forum on Corrections Research, 11, 18–21.
go back to reference Bosker, R. J., & Hofman, W. H. A. (1994). School effects on drop out: a multi-level logistic approach to assessing school-level correlates of drop out of ethnic minorities. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 19, 50–64. Bosker, R. J., & Hofman, W. H. A. (1994). School effects on drop out: a multi-level logistic approach to assessing school-level correlates of drop out of ethnic minorities. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 19, 50–64.
go back to reference Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: experiments by nature and design. Cambridge: harvard University Press. Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: experiments by nature and design. Cambridge: harvard University Press.
go back to reference Byrnes, J. P., Miller, D. C., & Schafer, W. D. (1999). Gender differences in risk taking: a meta-analysis. Psychological Bulletin, 125, 376–383.CrossRef Byrnes, J. P., Miller, D. C., & Schafer, W. D. (1999). Gender differences in risk taking: a meta-analysis. Psychological Bulletin, 125, 376–383.CrossRef
go back to reference Cooper, H. (2010). Research synthesis and meta-analysis: a step-by-step approach (5e druk.). Thousand Oaks: sAGE. Cooper, H. (2010). Research synthesis and meta-analysis: a step-by-step approach (5e druk.). Thousand Oaks: sAGE.
go back to reference Cross, C. P., Cyrenne, D.-L. M., & Brown, G. R. (2013). Sex differences in sensation-seeking: a meta-analysis. Scientific Reports, 3(2486), 1–5. Cross, C. P., Cyrenne, D.-L. M., & Brown, G. R. (2013). Sex differences in sensation-seeking: a meta-analysis. Scientific Reports, 3(2486), 1–5.
go back to reference Durlak, J. A., & Lipsey, W. M. (1991). A practitioner’s guide to meta-analysis. American Journal of Community Psychology, 19, 291–332.PubMed Durlak, J. A., & Lipsey, W. M. (1991). A practitioner’s guide to meta-analysis. American Journal of Community Psychology, 19, 291–332.PubMed
go back to reference Epstein, D., Elwood, J., Jey, V., & Maw, J. (1998). Failing boys? Issues in gender and achievement. Buckingham: Open University Press. Epstein, D., Elwood, J., Jey, V., & Maw, J. (1998). Failing boys? Issues in gender and achievement. Buckingham: Open University Press.
go back to reference Ferguson, G. A. (1966). Statistical analysis in psychology and education. New York: McGraw-Hill. Ferguson, G. A. (1966). Statistical analysis in psychology and education. New York: McGraw-Hill.
go back to reference Holmlund, H., & Sund, K. (2008). Is the gender gap in school performance affected by the sex of the teacher? Labour Economics, 15(1), 37–53.CrossRef Holmlund, H., & Sund, K. (2008). Is the gender gap in school performance affected by the sex of the teacher? Labour Economics, 15(1), 37–53.CrossRef
go back to reference Jenkins, P. H. (1995). School delinquency and school commitment. Sociology of Education, 68(3), 221–239.CrossRef Jenkins, P. H. (1995). School delinquency and school commitment. Sociology of Education, 68(3), 221–239.CrossRef
go back to reference Keppens, G., & Spruyt, B. (2015). Dé spijbelaar bestaat niet: een empirisch onderzoek naar types van occasionele spijbelaars in Vlaanderen [The typical truant does not exist: an empirical research on different categories of occasional truants in Flanders]. Mens en Maatschappij, 90, 143–169. https://doi.org/10.5117/MEM2015.2.KEPP.CrossRef Keppens, G., & Spruyt, B. (2015). Dé spijbelaar bestaat niet: een empirisch onderzoek naar types van occasionele spijbelaars in Vlaanderen [The typical truant does not exist: an empirical research on different categories of occasional truants in Flanders]. Mens en Maatschappij, 90, 143–169. https://​doi.​org/​10.​5117/​MEM2015.​2.​KEPP.CrossRef
go back to reference Lipsey, M. W., & Wilson, D. B. (2001). Practical meta-analysis. Thousand Oaks: SAGE. Lipsey, M. W., & Wilson, D. B. (2001). Practical meta-analysis. Thousand Oaks: SAGE.
go back to reference Mullvain, P. (2017). Examining the relationship between bullying, attendance, and achievement in schools (Academisch proefschrift). Walden University, Minneapolis, USA. Mullvain, P. (2017). Examining the relationship between bullying, attendance, and achievement in schools (Academisch proefschrift). Walden University, Minneapolis, USA.
go back to reference Oltedal, S., & Rundmo, T. (2006). The effects of personality and gender on risky driving behaviour and accident involvement. Safety Science, 44, 621–628.CrossRef Oltedal, S., & Rundmo, T. (2006). The effects of personality and gender on risky driving behaviour and accident involvement. Safety Science, 44, 621–628.CrossRef
go back to reference Rhodes, N., & Pivik, K. (2011). Age and gender differences in risky driving: the roles of positive affect and risk perception. Accident Analysis & Prevention, 43, 923–931.CrossRef Rhodes, N., & Pivik, K. (2011). Age and gender differences in risky driving: the roles of positive affect and risk perception. Accident Analysis & Prevention, 43, 923–931.CrossRef
go back to reference Rosenthal, R. (1994). Parametric measures of effect size. In H. Cooper & L. V. Hedges (red.), The handbook of research synthesis (pag. 239). New York: SAGE. Rosenthal, R. (1994). Parametric measures of effect size. In H. Cooper & L. V. Hedges (red.), The handbook of research synthesis (pag. 239). New York: SAGE.
go back to reference Steinberg, L. (1990). Autonomy, conflict, and harmony in the family relationship. In S. Feldman & G. Elliot (red.), At the threshold: the developing adolescent (pag. 255–276). Cambridge: Harvard University Press. Steinberg, L. (1990). Autonomy, conflict, and harmony in the family relationship. In S. Feldman & G. Elliot (red.), At the threshold: the developing adolescent (pag. 255–276). Cambridge: Harvard University Press.
go back to reference Tabachnik, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6e druk.). Boston: allyn and Bacon. Tabachnik, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6e druk.). Boston: allyn and Bacon.
go back to reference Taylor, R. G. (2009). School facilities in the nation’s capital: an analysis of student achievement, attendance, and truancy. Academisch proefschrift, Univesiteit van Utrecht. Taylor, R. G. (2009). School facilities in the nation’s capital: an analysis of student achievement, attendance, and truancy. Academisch proefschrift, Univesiteit van Utrecht.
go back to reference Vavrik, J. (1997). Brief Report: personality and risk-taking: a brief report on adolescent male drivers. Journal of Adolescence, 20(4), 461–465.CrossRef Vavrik, J. (1997). Brief Report: personality and risk-taking: a brief report on adolescent male drivers. Journal of Adolescence, 20(4), 461–465.CrossRef
go back to reference Weis, M., Heikamp, T., & Trommsdorff, G. (2013). Gender differences in school achievement: the role of self-regulation. Frontiers in Psychology, 4(442), 1–10. Weis, M., Heikamp, T., & Trommsdorff, G. (2013). Gender differences in school achievement: the role of self-regulation. Frontiers in Psychology, 4(442), 1–10.
Metagegevens
Titel
Risicofactoren voor spijbelen en schooluitval: een meta-analyse
Auteurs
Jeanne Gubbels, MSc
Dr. Claudia E. van der Put
Dr. Mark Assink
Publicatiedatum
29-08-2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/2019
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-019-00211-w

Andere artikelen Uitgave 3/2019

Kind en adolescent 3/2019 Naar de uitgave