Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

23-02-2017 | Brief Report | Uitgave 5/2017

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2017

Brief Report: An Exploratory Study of the Diagnostic Reliability for Autism Spectrum Disorder

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 5/2017
Auteurs:
Lauren J. Taylor, Valsamma Eapen, Murray Maybery, Sue Midford, Jessica Paynter, Lyndsay Quarmby, Timothy Smith, Katrina Williams, Andrew J. O. Whitehouse

Abstract

Previous research shows inconsistency in clinician-assigned diagnoses of Autism Spectrum Disorder (ASD). We conducted an exploratory study that examined the concordance of diagnoses between a multidisciplinary assessment team and a range of independent clinicians throughout Australia. Nine video-taped Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS) assessments were collected from two Australian sites. Twenty-seven Australian health professionals each observed two video-recordings and rated the degree to which the individual met the DSM-5 criteria for ASD. There was 100% agreement on the diagnostic classification for only 3 of the 9 video clips (33%), with the remaining 6 clips (66%) reaching poor reliability. In addition, only 24% of the participating clinicians achieved ‘good’ or ‘excellent’ levels of agreement (Cohen’s kappa > 0.6) with the original ASD assessment. These findings have implications for clinical guidelines for ASD assessments.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2017

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2017 Naar de uitgave