Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

25-02-2017 | Original Paper | Uitgave 5/2017

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2017

Speech Acts During Friends’ and Non-friends’ Spontaneous Conversations in Preschool Dyads with High-Functioning Autism Spectrum Disorder versus Typical Development

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 5/2017
Auteurs:
Nirit Bauminger-Zviely, Adi Golan-Itshaky, Gila Tubul-Lavy

Abstract

In this study, we videotaped two 10-min. free-play interactions and coded speech acts (SAs) in peer talk of 51 preschoolers (21 ASD, 30 typical), interacting with friend versus non-friend partners. Groups were matched for maternal education, IQ (verbal/nonverbal), and CA. We compared SAs by group (ASD/typical), by partner’s friendship status (friend/non-friend), and by partner’s disability status. Main results yielded a higher amount and diversity of SAs in the typical than the ASD group (mainly in assertive acts, organizational devices, object-dubbing, and pretend-play); yet, those categories, among others, showed better performance with friends versus non-friends. Overall, a more nuanced perception of the pragmatic deficit in ASD should be adopted, highlighting friendship as an important context for children’s development of SAs.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2017

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2017 Naar de uitgave