Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 2/2000

01-06-2000

Besluitvorming in de jeugdzorg: het hulpverleningscontract als alternatief

Auteur: Prof. dr. J. Hermanns

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/2000

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een hulpverleningsmodel waarin deskundigen op grond van wetenschappelijke inzichten en procedures een probleemanalyse maken, een behandelplan voorstellen en dat implementeren, terwijl cliënten vooral informatie geven en hun gedrag aanpassen aan de vereisten van de voorgeschreven behandeling, blijkt moeilijk te verdedigen. De veronderstelde wetenschappelijkheid blijkt maar beperkt aanwezig te zijn in het handelen van deskundigen. Als alternatief wordt een model van contracthulpverlening met behulp van de Goal Attainment Scaling voorgesteld. In dit model concentreren de hulpverlener en de cliënt zich op hun sterke punten in het hulpverleningsproces. De hulpverlener systematiseert het proces door middel van de regulatieve cyclus. De hulpverlener brengt daarnaast doelgericht wetenschappelijk verantwoorde informatie in en geeft wetenschappelijk onderbouwde informatie over diagnostische instrumenten en methodieken. De cliënt concentreert zich op het duidelijk maken wat het probleem precies is en op de doelen die hij met de hulp wil bereiken.
Literatuur
go back to reference Bennema–Sybrandy, J. (1992). Het contractmodel in de jeugdhulpverlening, uitgewerkt voor de hulpverlening aan ouders en kinderen. Groningen: Wolters–Noordhoff. Bennema–Sybrandy, J. (1992). Het contractmodel in de jeugdhulpverlening, uitgewerkt voor de hulpverlening aan ouders en kinderen. Groningen: Wolters–Noordhoff.
go back to reference Buggenum, W. van & Hermanns, J. (1991). Het structureren van de hulpverlening in een Medisch Kleuterdagverblijf met behulp van de Goal Attainment Scaling. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 30, 417–426. Buggenum, W. van & Hermanns, J. (1991). Het structureren van de hulpverlening in een Medisch Kleuterdagverblijf met behulp van de Goal Attainment Scaling. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 30, 417–426.
go back to reference Buggenum, W. van & Hermanns, J. (1995). Contracthulpverlening in de jeugdzorg: Een methodiekbeschrijving. Een toepassing van Goal Attainment Scaling. Utrecht: SWP. Buggenum, W. van & Hermanns, J. (1995). Contracthulpverlening in de jeugdzorg: Een methodiekbeschrijving. Een toepassing van Goal Attainment Scaling. Utrecht: SWP.
go back to reference Cohen, S. & Wills, T. (1985). Stress, social support and the buffering hypothesis. Psychological Bulletin, 98, 310–357.CrossRefPubMed Cohen, S. & Wills, T. (1985). Stress, social support and the buffering hypothesis. Psychological Bulletin, 98, 310–357.CrossRefPubMed
go back to reference Cools, A. & Hermanns, J. (1977). Vroegtijdige onderkenning van problemen in de ontwikkeling van kinderen. Constructie en toepassing van de Denver Ontwikkeling Screeningtest. Lisse: Swets & Zeitlinger. Cools, A. & Hermanns, J. (1977). Vroegtijdige onderkenning van problemen in de ontwikkeling van kinderen. Constructie en toepassing van de Denver Ontwikkeling Screeningtest. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Curfs, L.M.G., Hellemans, M. & Frijns, J.P. (1994). Het Williams–Beuren–syndroom. Kind en Adolescent, 15, 25–32.CrossRef Curfs, L.M.G., Hellemans, M. & Frijns, J.P. (1994). Het Williams–Beuren–syndroom. Kind en Adolescent, 15, 25–32.CrossRef
go back to reference Dungen, M. van den (1994). Onderzoek, theorie en het gewone werk. In J. Hermanns & I. Sleeboom (Red.), Onderzoek als bouwsteen voor de jeugdhulpverlening (pp. 39–51). Utrecht: SWP. Dungen, M. van den (1994). Onderzoek, theorie en het gewone werk. In J. Hermanns & I. Sleeboom (Red.), Onderzoek als bouwsteen voor de jeugdhulpverlening (pp. 39–51). Utrecht: SWP.
go back to reference Fischer, M., Barkley, R., Fletcher, K. & Smallish, L. (1993). The adolescent outcome of hyperactive children: Predictors of psychiatric, academic, social and emotional adjustment. Journal of the Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 32, 324–332.CrossRef Fischer, M., Barkley, R., Fletcher, K. & Smallish, L. (1993). The adolescent outcome of hyperactive children: Predictors of psychiatric, academic, social and emotional adjustment. Journal of the Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 32, 324–332.CrossRef
go back to reference Gageldonk, A. van & Bartels, A.A.J. (1991). Evaluatie–onderzoek in de jeugdhulpverlening. Kind en Adolescent, 12, 1–18. Gageldonk, A. van & Bartels, A.A.J. (1991). Evaluatie–onderzoek in de jeugdhulpverlening. Kind en Adolescent, 12, 1–18.
go back to reference Gillberg, I., Hellgren, L. & Gillberg, C. (1993). Psychotic disorders diagnosed in adolescence. Outcome at 30 years. Journal of Psychology and Psychiatry, 34, 1173–1185.CrossRef Gillberg, I., Hellgren, L. & Gillberg, C. (1993). Psychotic disorders diagnosed in adolescence. Outcome at 30 years. Journal of Psychology and Psychiatry, 34, 1173–1185.CrossRef
go back to reference Hermanns, J. (1993). Tussen praktische theorieën en theoretische praktijken. In S.M.J. van Hekken, N.W. Slot, J. Stolk & J.W. Veerman (Red.), Pedologie tussen wetenschap en praktijk (pp. 19–30). Utrecht: De Tijdstroom. Hermanns, J. (1993). Tussen praktische theorieën en theoretische praktijken. In S.M.J. van Hekken, N.W. Slot, J. Stolk & J.W. Veerman (Red.), Pedologie tussen wetenschap en praktijk (pp. 19–30). Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Hermanns, J. (1994a). Waartoe zijn wij op aarde? Enkele gedachten over jeugdhulpverlening en preventie. Tijdschrift voor Jeugdhulpverlening en Jeugdwerk, 9, 24–34. Hermanns, J. (1994a). Waartoe zijn wij op aarde? Enkele gedachten over jeugdhulpverlening en preventie. Tijdschrift voor Jeugdhulpverlening en Jeugdwerk, 9, 24–34.
go back to reference Hermanns, J. (1994b). Psychopathologie en opvoedingsondersteuning. In Symposiumbundel ‘Gek kind’?! Kinder en jeugdpsychopathologie. Maastricht: VBGGK. Hermanns, J. (1994b). Psychopathologie en opvoedingsondersteuning. In Symposiumbundel ‘Gek kind’?! Kinder en jeugdpsychopathologie. Maastricht: VBGGK.
go back to reference Hermanns, J. & Cools, A. (1975). Enkele mogelijkheden van kwalitatieve evaluatie van screeningtests. Pedagogische Studiën, 52, 173–182. Hermanns, J. & Cools, A. (1975). Enkele mogelijkheden van kwalitatieve evaluatie van screeningtests. Pedagogische Studiën, 52, 173–182.
go back to reference Jansen, M. & Oud, J. (1993). Residentiële hulpverlening geëvalueerd. Een onderzoek naar de ontwikkeling en het behandelingsverloop van residentieel opgenomen jeugdigen in Noord–Brabant. Nijmegen: Instituut voor Orthopedagogiek, KU Nijmegen. Jansen, M. & Oud, J. (1993). Residentiële hulpverlening geëvalueerd. Een onderzoek naar de ontwikkeling en het behandelingsverloop van residentieel opgenomen jeugdigen in Noord–Brabant. Nijmegen: Instituut voor Orthopedagogiek, KU Nijmegen.
go back to reference Kiresuk, T. & Shermann, E. (1968). Goal Attainment Scaling: A general method for evaluating comprehensive community mental health programs. Community Mental Health Journal, 4, 443–453.CrossRef Kiresuk, T. & Shermann, E. (1968). Goal Attainment Scaling: A general method for evaluating comprehensive community mental health programs. Community Mental Health Journal, 4, 443–453.CrossRef
go back to reference Leeuwen, H. van (1992). Het diagnostisch interview met ouders. In Th. Kievit, J. de Wit, H. Groenendaal & J. Tak, Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen. (pp. 85–101). Amersfoort: Acco. Leeuwen, H. van (1992). Het diagnostisch interview met ouders. In Th. Kievit, J. de Wit, H. Groenendaal & J. Tak, Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen. (pp. 85–101). Amersfoort: Acco.
go back to reference Meehl, P. & Rosen, A. (1955). Antecedent probability and the efficiency of psychometric signs, patterns or cutting scores. Psychological Bulletin, 52, 194–216.CrossRefPubMed Meehl, P. & Rosen, A. (1955). Antecedent probability and the efficiency of psychometric signs, patterns or cutting scores. Psychological Bulletin, 52, 194–216.CrossRefPubMed
go back to reference Osselaer–Schouterden, H. van (1995). Afhaken als oplossing. Drop–out bij RIAGG's onderzocht. Maandblad Geestelijke volksgezondheid , 50, 3–14. Osselaer–Schouterden, H. van (1995). Afhaken als oplossing. Drop–out bij RIAGG's onderzocht. Maandblad Geestelijke volksgezondheid , 50, 3–14.
go back to reference Pameijer, N. (1992). Het hypothesetoetsend model en de diagnostiek van leer– en opvoedingsproblemen. Amsterdam: Gemeentelijk Pedologisch Instituut. Pameijer, N. (1992). Het hypothesetoetsend model en de diagnostiek van leer– en opvoedingsproblemen. Amsterdam: Gemeentelijk Pedologisch Instituut.
go back to reference Pijnenburg, H.M. & Bruyn, E. De (1994). De kwaliteit van psychodiagnostische besluitvorming in multidisciplinaire teams. In J. Hermanns & I. Sleeboom (Red.), Onderzoek als bouwsteen voor de jeugdhulpverlening (pp. 82–93). Utrecht: SWP. Pijnenburg, H.M. & Bruyn, E. De (1994). De kwaliteit van psychodiagnostische besluitvorming in multidisciplinaire teams. In J. Hermanns & I. Sleeboom (Red.), Onderzoek als bouwsteen voor de jeugdhulpverlening (pp. 82–93). Utrecht: SWP.
go back to reference Rende, R. (1993). Longitudinal relations between temperament traits and behavioral syndromes in middle childhood. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 32, 287–290.CrossRefPubMed Rende, R. (1993). Longitudinal relations between temperament traits and behavioral syndromes in middle childhood. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 32, 287–290.CrossRefPubMed
go back to reference Ridder, D. de (1992). Informeel klinisch redeneren. Mogelijkheden en beperkingen in de beoordelingen van psychotherapeuten. Psychologie en Maatschappij , 58, 63–75. Ridder, D. de (1992). Informeel klinisch redeneren. Mogelijkheden en beperkingen in de beoordelingen van psychotherapeuten. Psychologie en Maatschappij , 58, 63–75.
go back to reference Ridder–Sluiter, J. de (1992). Het VTO–taalsignaleringsinstrument. Logopedie en Foniatrie, 64, 230–234. Ridder–Sluiter, J. de (1992). Het VTO–taalsignaleringsinstrument. Logopedie en Foniatrie, 64, 230–234.
go back to reference Scholte, E. (1991). Hulpverlening bij psycho–sociale gedragsproblemen. Voorstel voor een sociaalecologische benadering. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 30, 80–92. Scholte, E. (1991). Hulpverlening bij psycho–sociale gedragsproblemen. Voorstel voor een sociaalecologische benadering. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 30, 80–92.
go back to reference Sonuga–Barke, E. & Balding, J. (1993). British parents’ beliefs about the causes of three forms of childhood psychological disturbance. Journal of Abnormal Child Psychology, 21, 367–376.CrossRefPubMed Sonuga–Barke, E. & Balding, J. (1993). British parents’ beliefs about the causes of three forms of childhood psychological disturbance. Journal of Abnormal Child Psychology, 21, 367–376.CrossRefPubMed
go back to reference Strien, P. van (1984). Naar verwetenschappelijking van de praktijk. Tijdschrift uoor Orthopedagogiek, 23, 16–33. Strien, P. van (1984). Naar verwetenschappelijking van de praktijk. Tijdschrift uoor Orthopedagogiek, 23, 16–33.
go back to reference Veerman, J.W. (1993). Is het effect van kinderpsychotherapie nu nog steeds niet bewezen? Kind en Adolescent, 14, 31–37.CrossRef Veerman, J.W. (1993). Is het effect van kinderpsychotherapie nu nog steeds niet bewezen? Kind en Adolescent, 14, 31–37.CrossRef
go back to reference Verhulst, F., Eussen, M., Berden, G., Sanders–Woudstra, J. & Ende, J. van der (1993). Pathways of problem behaviors from childhood to adolescence. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry , 32, 388–396.CrossRef Verhulst, F., Eussen, M., Berden, G., Sanders–Woudstra, J. & Ende, J. van der (1993). Pathways of problem behaviors from childhood to adolescence. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry , 32, 388–396.CrossRef
go back to reference Verhulst, F., Koot, J., Akkerhuis, G. & Veerman, J.W. (1990). Praktische handleiding voor de CBCL (Child Behavior Checklist). Assen/Maastricht: Van Gorcum. Verhulst, F., Koot, J., Akkerhuis, G. & Veerman, J.W. (1990). Praktische handleiding voor de CBCL (Child Behavior Checklist). Assen/Maastricht: Van Gorcum.
go back to reference Vertommen, H. & Audenhove, Ch. van (1989). Ik beslis, jij beslist, wij beslissen: Therapiekeuze via overleg. Psychologie en Maatschappij , 13, 19–34. Vertommen, H. & Audenhove, Ch. van (1989). Ik beslis, jij beslist, wij beslissen: Therapiekeuze via overleg. Psychologie en Maatschappij , 13, 19–34.
go back to reference Westenberg, M. & Koele, P. (1993). Klinische besliskunde. In P. Koele & J. van der Pligt (Red.), Beslissen en beoordelen. Amsterdam: Boom. Westenberg, M. & Koele, P. (1993). Klinische besliskunde. In P. Koele & J. van der Pligt (Red.), Beslissen en beoordelen. Amsterdam: Boom.
go back to reference Winter, M. de (1995). Kinderen als medeburgers: Kinder– en jeugdparticipatie als maatschappelijk opvoedingsperspectief. Utrecht: De Tijdstroom. Winter, M. de (1995). Kinderen als medeburgers: Kinder– en jeugdparticipatie als maatschappelijk opvoedingsperspectief. Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Witteman, C. (1993). Wat denken psychotherapeuten wel? De Psycholoog, 28, 481–486. Witteman, C. (1993). Wat denken psychotherapeuten wel? De Psycholoog, 28, 481–486.
go back to reference Yoshikawa, H. (1994). Prevention as cumulative protection: Effects of early family support and education on chronic delinquency and its risks. Psychological Bulletin, 115, 28–54.CrossRefPubMed Yoshikawa, H. (1994). Prevention as cumulative protection: Effects of early family support and education on chronic delinquency and its risks. Psychological Bulletin, 115, 28–54.CrossRefPubMed
go back to reference Yperen, T. van (1990). Multi–axiale classificatie van specifieke ontwikkelingsstoornissen. Een studie over as II van het MAC. Academisch Proefschrift. Leiden: Rijksuniversiteit Leiden. Yperen, T. van (1990). Multi–axiale classificatie van specifieke ontwikkelingsstoornissen. Een studie over as II van het MAC. Academisch Proefschrift. Leiden: Rijksuniversiteit Leiden.
go back to reference Yperen, T. van & Koot, J. (1994). Registratie van problematiek bij jeugdigen. Kind en Adolescent, 15, 73–89.CrossRef Yperen, T. van & Koot, J. (1994). Registratie van problematiek bij jeugdigen. Kind en Adolescent, 15, 73–89.CrossRef
Metagegevens
Titel
Besluitvorming in de jeugdzorg: het hulpverleningscontract als alternatief
Auteur
Prof. dr. J. Hermanns
Publicatiedatum
01-06-2000
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 2/2000
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060762

Andere artikelen Uitgave 2/2000

Kind en adolescent 2/2000 Naar de uitgave