Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 2/2000

01-06-2000

Het gebruik van onderzoeksgegevens bij besluitvorming in jeugdzorg en onderwijs

Auteurs: Dr. F. J. H. Harinck, Dr. J. W. Veerman

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/2000

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit artikel gaat over de vraag in hoeverre kennis verkregen uit evaluatie–onderzoek een rol speelt bij besluitvorming in de praktijk van de jeugdzorg en het onderwijs. Begonnen wordt met een nadere specificatie van deze vraag: welk soort onderzoek leidt tot welk soort benutting en welk soort factoren zijn daar verder nog op van invloed? Vervolgens worden de elementen uit deze benuttingsvraag nader omschreven en met gegevens uit zogeheten ‘benuttingsstudies’, alsook met voorbeelden uit eigen onderzoek geïllustreerd. Geconcludeerd wordt dat benutting vaker voorkomt dan wordt gedacht, dat het identificeren van benuttingsverhogende factoren de benutting nog kan laten toenemen, maar ook dat informatie uit onderzoek slechts een deel van de beslissingscontext vormt, waarin ideologie, macht en persoonlijke voorkeur ook een rol spelen.
Literatuur
go back to reference Adriani, P.J.A. (1975). Wetenschap in de jeugdbescherming. Utrecht: Universiteit Utrecht, Vakgroep Sociale Pedagogiek, onderzoeksrapport. Adriani, P.J.A. (1975). Wetenschap in de jeugdbescherming. Utrecht: Universiteit Utrecht, Vakgroep Sociale Pedagogiek, onderzoeksrapport.
go back to reference Alkin, M.C. (1985). A guide for evaluation decision makers. London: Sage. Alkin, M.C. (1985). A guide for evaluation decision makers. London: Sage.
go back to reference Altschuld, J.W., Sook Yoon, J. & Cullen, C. (1993). The utilization of need assesment results. Evaluation and Program Planning, 16, 279–285.CrossRef Altschuld, J.W., Sook Yoon, J. & Cullen, C. (1993). The utilization of need assesment results. Evaluation and Program Planning, 16, 279–285.CrossRef
go back to reference Berg, G. van den (1987). Effectief evalueren. Lisse: Swets & Zeitlinger. Berg, G. van den (1987). Effectief evalueren. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Cook, T.D. & Shadish, W.R. (1986). Program Evaluation: The worldly science. Annual Review of Psychology, 37, 193–232.CrossRef Cook, T.D. & Shadish, W.R. (1986). Program Evaluation: The worldly science. Annual Review of Psychology, 37, 193–232.CrossRef
go back to reference Cousins, J.B. & Leithwood, K.A. (1986). Current empirical research on evaluation utilization. Review of Educational Research, 56, 331–364. Cousins, J.B. & Leithwood, K.A. (1986). Current empirical research on evaluation utilization. Review of Educational Research, 56, 331–364.
go back to reference Cronbach, L.J. (1982). Designing evaluations of educational and social programs. San Fransisco: Jossey Bass. Cronbach, L.J. (1982). Designing evaluations of educational and social programs. San Fransisco: Jossey Bass.
go back to reference Derksen, Th.J.G. & Crins, H.W. (1984). Automatisering van de informatieverzorging. Den Haag: Academic Service. Derksen, Th.J.G. & Crins, H.W. (1984). Automatisering van de informatieverzorging. Den Haag: Academic Service.
go back to reference Donker, M.C.H. (1993). Evaluatie–onderzoek: Kunst of kunde? In M. Donker & J. Derks (Red.), Rekenschap. Evaluatie–onderzoek in Nederland, de stand van zaken (pp. 287–300). Utrecht: NcGv. Donker, M.C.H. (1993). Evaluatie–onderzoek: Kunst of kunde? In M. Donker & J. Derks (Red.), Rekenschap. Evaluatie–onderzoek in Nederland, de stand van zaken (pp. 287–300). Utrecht: NcGv.
go back to reference Greene, J.C. (1987). Stakeholder participation in evaluation design: Is it worth the effort? Evaluation and Program Planning, 10, 379–394.CrossRef Greene, J.C. (1987). Stakeholder participation in evaluation design: Is it worth the effort? Evaluation and Program Planning, 10, 379–394.CrossRef
go back to reference Guba, E.G. & Lincoln, J.S. (1983). Effective evaluation. San Francisco: Jossey–Bass. Guba, E.G. & Lincoln, J.S. (1983). Effective evaluation. San Francisco: Jossey–Bass.
go back to reference Harinck, F. & Smit, M. (1995). Process evaluation in residential care. In M. Colton, W. Hellinckx, P. Ghesquière & M. Williams (Eds.), The art and science of child care. Aldershot: Arena. Harinck, F. & Smit, M. (1995). Process evaluation in residential care. In M. Colton, W. Hellinckx, P. Ghesquière & M. Williams (Eds.), The art and science of child care. Aldershot: Arena.
go back to reference Hermanns, J.M.A. (1993). Tussen praktische theorieën en theoretische praktijken. In S.M.J. van Hekken, N.W. Slot, J. Stolk & J.W. Veerman (Red.), Pedologie tussen wetenschap en praktijk (pp. 19–30). Utrecht: De Tijdstroom. Hermanns, J.M.A. (1993). Tussen praktische theorieën en theoretische praktijken. In S.M.J. van Hekken, N.W. Slot, J. Stolk & J.W. Veerman (Red.), Pedologie tussen wetenschap en praktijk (pp. 19–30). Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Hutjes, J.M. & Cuisinier, M.C.J. (1982). Sociaal–wetenschappelijk onderzoek in het overheidsbeleid. Nijmegen: ITS. Hutjes, J.M. & Cuisinier, M.C.J. (1982). Sociaal–wetenschappelijk onderzoek in het overheidsbeleid. Nijmegen: ITS.
go back to reference Leviton, L.C. & Hughes, E.F.X. (1981). Research on the utilization of evaluations. Evaluation Review, 5, 525–548.CrossRef Leviton, L.C. & Hughes, E.F.X. (1981). Research on the utilization of evaluations. Evaluation Review, 5, 525–548.CrossRef
go back to reference Majchrzak, A. (1986). Information focus and data sources; When will they lead to use? Evaluation Review, 10, 193–215.CrossRef Majchrzak, A. (1986). Information focus and data sources; When will they lead to use? Evaluation Review, 10, 193–215.CrossRef
go back to reference Morrow–Bradley, C. & Elliot, C. (1986). Utilization of psychotherapy research by practicing psychotherapists. American Psychologist , 41, 189–197.CrossRef Morrow–Bradley, C. & Elliot, C. (1986). Utilization of psychotherapy research by practicing psychotherapists. American Psychologist , 41, 189–197.CrossRef
go back to reference Pancer, S.M. & Westhues, A. (1989). A developmental stage approach to program planning and evaluation. Evaluation Review, 13, 56–77.CrossRef Pancer, S.M. & Westhues, A. (1989). A developmental stage approach to program planning and evaluation. Evaluation Review, 13, 56–77.CrossRef
go back to reference Patton, M.Q. (1978). Utilization–focused evaluation. Beverly Hills, CA: Sage. Patton, M.Q. (1978). Utilization–focused evaluation. Beverly Hills, CA: Sage.
go back to reference Rossi, P.H. & Freeman, H.E. (1993). Evaluation; A systematic approach. London: Sage. Rossi, P.H. & Freeman, H.E. (1993). Evaluation; A systematic approach. London: Sage.
go back to reference Scheerens, J. (1983). Evaluatieonderzoek en beleid. Harlingen: Flevodruk. Scheerens, J. (1983). Evaluatieonderzoek en beleid. Harlingen: Flevodruk.
go back to reference Shapiro, J.Z. (1984). Conceptualizing evaluation use: Implications of alternative models of organizational decision making. Evaluation Studies Review Annual, 9, 633–645. Shapiro, J.Z. (1984). Conceptualizing evaluation use: Implications of alternative models of organizational decision making. Evaluation Studies Review Annual, 9, 633–645.
go back to reference Sijben, N. (1984). Programma–evaluatie: wat is dat? In G.M. Schippers, N. Sijben, C. Schaap & J. Mastboom (Red.), Programma–evaluatie in de geestelijke gezondheidszorg (pp. 11–27). Lisse: Swets & Zeitlinger. Sijben, N. (1984). Programma–evaluatie: wat is dat? In G.M. Schippers, N. Sijben, C. Schaap & J. Mastboom (Red.), Programma–evaluatie in de geestelijke gezondheidszorg (pp. 11–27). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Timmermans, J. (1987). Samenhang in de zorg voor jeugdigen (Stukwerk, nr. 43). Rijswijk: Sociaal en Cultureel Planbureau. Timmermans, J. (1987). Samenhang in de zorg voor jeugdigen (Stukwerk, nr. 43). Rijswijk: Sociaal en Cultureel Planbureau.
go back to reference Vall, M. van de (1980). Sociaal beleidsonderzoek; Een professioneel paradigma. Alphen aan den Rijn: Samsom. Vall, M. van de (1980). Sociaal beleidsonderzoek; Een professioneel paradigma. Alphen aan den Rijn: Samsom.
go back to reference Veerman, J.W. (1990). De ontwikkeling van kinderen na een periode van klinische jeugdhulpverlening. Een evaluatief–epidemiologisch onderzoek. Academisch proefschrift. Amersfoort: Acco. Veerman, J.W. (1990). De ontwikkeling van kinderen na een periode van klinische jeugdhulpverlening. Een evaluatief–epidemiologisch onderzoek. Academisch proefschrift. Amersfoort: Acco.
go back to reference Veerman, J.W. (1993). Evaluatief–epidemiologisch onderzoek in de klinische praktijk. Opzet en kader van follow–up onderzoek in een pedologisch instituut. In H.M. Pijnenburg & L.M.G. Curfs (Red.), Jaarboek onderzoek pedologische instituten 1992 (pp. 49–66). Cadier en Keer: SNZB. Veerman, J.W. (1993). Evaluatief–epidemiologisch onderzoek in de klinische praktijk. Opzet en kader van follow–up onderzoek in een pedologisch instituut. In H.M. Pijnenburg & L.M.G. Curfs (Red.), Jaarboek onderzoek pedologische instituten 1992 (pp. 49–66). Cadier en Keer: SNZB.
go back to reference Veerman, J.W. & Doef, P.L.M. van der (1986). Classificatie en registratie in onderzoek en hulpverlening. In J.D. van der Ploeg (Red.), Psychologie en residentiële jeugdhulpverlening (pp. 121–142). Lisse: Swets & Zeitlinger. Veerman, J.W. & Doef, P.L.M. van der (1986). Classificatie en registratie in onderzoek en hulpverlening. In J.D. van der Ploeg (Red.), Psychologie en residentiële jeugdhulpverlening (pp. 121–142). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Veerman, J.W., Fenger–Hanemann, B.I., Roschar–Rosenstein, A.S. & Veeneklaas, J.R. (1986). Op het spoor gezet. Een follow–up onderzoek naar kenmerken en ontwikkelingen van een MKD–populatie. Amsterdam: MKD 't Kabouterhuis–Zuid. Veerman, J.W., Fenger–Hanemann, B.I., Roschar–Rosenstein, A.S. & Veeneklaas, J.R. (1986). Op het spoor gezet. Een follow–up onderzoek naar kenmerken en ontwikkelingen van een MKD–populatie. Amsterdam: MKD 't Kabouterhuis–Zuid.
go back to reference Weiss, C.H. (1984). Toward the future of stakeholder approaches in evaluation. Evaluation Studies Review Annual, 9, 255–268. Weiss, C.H. (1984). Toward the future of stakeholder approaches in evaluation. Evaluation Studies Review Annual, 9, 255–268.
go back to reference Weiss, J.A. & Weiss, C.H. (1981). Social scientists and decisionmakers look at the usefulness of mental health research. American Psychologist , 36, 837–847.CrossRefPubMed Weiss, J.A. & Weiss, C.H. (1981). Social scientists and decisionmakers look at the usefulness of mental health research. American Psychologist , 36, 837–847.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Het gebruik van onderzoeksgegevens bij besluitvorming in jeugdzorg en onderwijs
Auteurs
Dr. F. J. H. Harinck
Dr. J. W. Veerman
Publicatiedatum
01-06-2000
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 2/2000
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060763

Andere artikelen Uitgave 2/2000

Kind en adolescent 2/2000 Naar de uitgave