Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 2/2000

01-06-2000 | Commentaar

Besluitvorming en professionele hulpverlening: enkele kanttekeningen

Auteur: J. Rispens

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/2000

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit artikel worden vijf motieven en thema's in het onderzoek naar besluitvorming besproken. Besluitvorming is een cruciaal thema, omdat zij dient als garantie voor professionaliteit. Een positieve uitkomst van onderzoek is dat onze kennis omtrent het verloop van de besluitvorming is toegenomen, waardoor verbetering mogelijk wordt. Tegelijkertijd wordt aangegeven dat onderzoek naar de formele aspecten van de hulpverlening niet de doordenking van de inhoud mag verdringen.
Literatuur
go back to reference Hoeben, W.T.J.G. (1981). Praktijkgericht onderzoek en de groei van kennis. Den Haag: Staatsuitgeverij. Hoeben, W.T.J.G. (1981). Praktijkgericht onderzoek en de groei van kennis. Den Haag: Staatsuitgeverij.
go back to reference Hofstee, W.K.B. (1982). De empirische discussie. Meppel: Boom. Hofstee, W.K.B. (1982). De empirische discussie. Meppel: Boom.
go back to reference Holt, R.M. (1978). Methods in clinical psychology: Predictions and research. Vol. 2. New York: Plenum Press. Holt, R.M. (1978). Methods in clinical psychology: Predictions and research. Vol. 2. New York: Plenum Press.
go back to reference Kleindorfer, P.R., Kunreuther, H.C. & Schoemaker, P.J.H. (1993). Decision sciences: An intergrative perspective. New York: Cambridge University Press. Kleindorfer, P.R., Kunreuther, H.C. & Schoemaker, P.J.H. (1993). Decision sciences: An intergrative perspective. New York: Cambridge University Press.
go back to reference Kleinmuntz, B. (1990). Why we still use our heads instead of formulas: Toward an integrative approach. Psychological Bulletin, 107, 296–310.CrossRefPubMed Kleinmuntz, B. (1990). Why we still use our heads instead of formulas: Toward an integrative approach. Psychological Bulletin, 107, 296–310.CrossRefPubMed
go back to reference Kurtins, W., Alvarez, M. & Azmitia, M. (1990). Science and morality: The role of values in science and the scientific study of moral phenomena. Psychological Bulletin, 107, 283–295.CrossRef Kurtins, W., Alvarez, M. & Azmitia, M. (1990). Science and morality: The role of values in science and the scientific study of moral phenomena. Psychological Bulletin, 107, 283–295.CrossRef
go back to reference MacMillan, H.L., MacMillan, J.H., Offord, D.R., Griffith, L. & MacMillan, A. (1994). Primary prevention of child physical abuse and neglect: A critical review. Part I. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 35, 835–856.CrossRefPubMed MacMillan, H.L., MacMillan, J.H., Offord, D.R., Griffith, L. & MacMillan, A. (1994). Primary prevention of child physical abuse and neglect: A critical review. Part I. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 35, 835–856.CrossRefPubMed
go back to reference Meehl, P.E. (1954). Clinical versus statistical prediction. Minneapolis: University of Minneapolis Press.CrossRef Meehl, P.E. (1954). Clinical versus statistical prediction. Minneapolis: University of Minneapolis Press.CrossRef
go back to reference Nurcombe, B. & Gallagher, R.M. (1986). The clinical process in psychiatry. Cambridge: Cambridge University Press. Nurcombe, B. & Gallagher, R.M. (1986). The clinical process in psychiatry. Cambridge: Cambridge University Press.
go back to reference Offord, D.R. & Bennett, K.J. (1994). Conduct Disorder: Long–term outcomes and intervention effectiveness. Journal of American Academic Child and Adolescence Psychiatry, 33, 1069–1079.CrossRef Offord, D.R. & Bennett, K.J. (1994). Conduct Disorder: Long–term outcomes and intervention effectiveness. Journal of American Academic Child and Adolescence Psychiatry, 33, 1069–1079.CrossRef
go back to reference Rispens, J. & Goudena, P.P. (1994). De theoretische fundering van pedagogische preventie. In J. Rispens, P.P. Goudena, J.H.M. Groenendaal & T.A. van Yperen, (Red.), Preventie van Psychosociale Problemen bij Kinderen en Jeugdigen (pp. 46–59). Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. Rispens, J. & Goudena, P.P. (1994). De theoretische fundering van pedagogische preventie. In J. Rispens, P.P. Goudena, J.H.M. Groenendaal & T.A. van Yperen, (Red.), Preventie van Psychosociale Problemen bij Kinderen en Jeugdigen (pp. 46–59). Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Sawyer, J. (1966). Measurement and prediction. Clinical and statistical. Psychological Bulletin, 66, 178–200.CrossRefPubMed Sawyer, J. (1966). Measurement and prediction. Clinical and statistical. Psychological Bulletin, 66, 178–200.CrossRefPubMed
go back to reference Strien, P.J. van (1986). Praktijk als wetenschap: Methodologie van het sociaal–wetenschappelijk handelen. Assen/Maastricht: Van Gorcum. Strien, P.J. van (1986). Praktijk als wetenschap: Methodologie van het sociaal–wetenschappelijk handelen. Assen/Maastricht: Van Gorcum.
go back to reference Wardekker, W.L. (1986). Wetenschapstradities en Onderwijsvernieuwing: Naar een cultuurhistorische visie. Academisch proefschrift. Groningen. Wardekker, W.L. (1986). Wetenschapstradities en Onderwijsvernieuwing: Naar een cultuurhistorische visie. Academisch proefschrift. Groningen.
Metagegevens
Titel
Besluitvorming en professionele hulpverlening: enkele kanttekeningen
Auteur
J. Rispens
Publicatiedatum
01-06-2000
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 2/2000
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060764

Andere artikelen Uitgave 2/2000

Kind en adolescent 2/2000 Naar de uitgave