Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

07-04-2017 | Original Article | Uitgave 1/2018

Child Psychiatry & Human Development 1/2018

An Initial Case Series of Intensive Cognitive–Behavioral Therapy for Obsessive–Compulsive Disorder in Adolescents with Autism Spectrum Disorder

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 1/2018
Auteurs:
Marina Iniesta-Sepúlveda, Joshua M. Nadeau, Amaya Ramos, Brian Kay, Bradley C. Riemann, Eric A. Storch

Abstract

Obsessive–compulsive disorder (OCD) is prevalent among youth with autism spectrum disorder (ASD). Cognitive–behavioral therapy (CBT) with ASD-specific modifications has support for treating OCD in this population; however, use of intensive CBT in youth with ASD and severe OCD has not been tested. The current study examined the preliminary effectiveness of an individualized intensive CBT protocol for OCD in adolescents with ASD. Nine adolescents (aged 11–17 years) completed a regimen of intensive CBT (range 24–80 daily sessions) incorporating exposure with response prevention (ERP). Treatment materials, language and techniques were modified in accordance with evidence-based findings for this population. Seven of nine participants (78%) were treatment responders, and large treatment effects (d = 1.35–2.58) were obtained on primary outcomes (e.g., obsessive–compulsive symptom severity). Preliminary findings suggest that an intensive CBT approach for OCD is effective among adolescents with ASD.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2018

Child Psychiatry & Human Development 1/2018 Naar de uitgave