Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-12-2011 | Original Article | Uitgave 6/2011

Child Psychiatry & Human Development 6/2011

Affective Determinants of Anxiety and Depression Development in Children and Adolescents: An Individual Growth Curve Analysis

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 6/2011
Auteurs:
Marleen De Bolle, Barbara De Clercq, Mieke Decuyper, Filip De Fruyt

Abstract

The tripartite model (in Clark and Watson, J Abnorm Psychol 100:316–336, 1991) comprises Negative Affect (NA), Positive Affect (PA), and Physiological Hyperarousal (PH), three temperamental-based dimensions. The current study examined the tripartite model’s assumptions that (a) NA interacts with PA to predict subsequent depressive (but not anxiety) symptom developments and (b) NA interacts with PH to predict subsequent anxiety (but not depressive) symptom developments in a sample of 243 community and referred children and adolescents (42.8% boys; M age = 10.87 years, SD = 1.83). Results confirmed that individuals with a combined high NA/low PA profile display the least favorable course of depressive –but not anxiety- symptoms. In contrast with the model, the combination of NA and PH influenced the development of depression, but not anxiety. Relations were not moderated by sex or sample. Results revealed that the assessment of the tripartite components is warranted as it can help to identify children at risk for an unfavorable depressive symptom course.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2011

Child Psychiatry & Human Development 6/2011 Naar de uitgave