Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-12-2011 | Original Article | Uitgave 6/2011

Child Psychiatry & Human Development 6/2011

The Plasticity of Adolescent Cognitions: Data from a Novel Cognitive Bias Modification Training Task

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 6/2011
Auteurs:
Jennifer Y. F. Lau, Emma Molyneaux, Machteld D. Telman, Stefano Belli

Abstract

Many adult anxiety problems emerge in adolescence. Investigating how adolescent anxiety arises and abates is critical for understanding and preventing adult psychiatric problems. Drawing threat interpretations from ambiguous material is linked to adolescent anxiety but little research has clarified the causal nature of this relationship. Work in adults using Cognitive Bias Modification of Interpretations (CBM-I) training show that manipulating negative interpretational style alters negative affect. Conversely, ‘boosting’ positive interpretations improves affect. Here, we extend CBM-I investigations to adolescents. Thirty-nine adolescents (13–18 years), varying in trait anxiety and self-efficacy, were randomly allocated to receive positive or negative training. Training-congruent differences emerged for subsequent interpretation style. Induced negative biases predicted a decline in positive affect in low self-efficacious adolescents only. Tentatively, our data suggest that cognitive biases predict adolescent affective symptoms in vulnerable individuals. The acquisition of positive cognitions through training has implications for prevention.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2011

Child Psychiatry & Human Development 6/2011 Naar de uitgave