Skip to main content
main-content

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-12-2011 | Original Article | Uitgave 6/2011

Child Psychiatry & Human Development 6/2011

Positive Illusions in Adolescents: The Relationship Between Academic Self-Enhancement and Depressive Symptomatology

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 6/2011
Auteurs:
Rick N. Noble, Nancy L. Heath, Jessica R. Toste

Abstract

Positive illusions are systematically inflated self-perceptions of competence, and are frequently seen in areas of great difficulty. Although these illusions have been extensively documented in children and adults, their role in typical adolescent emotion regulation is unclear. This study investigated the relationship between positive illusions, depressive symptomatology, and school stress in a sample of 71 school-based adolescents. Findings revealed that adolescents who were achieving slightly below average in math significantly overestimated their performance, but adolescents did not overestimate their performance in spelling. Positive illusions in math were negatively related to depressive symptomatology. Implications for positive illusions theory are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2011

Child Psychiatry & Human Development 6/2011Naar de uitgave