Skip to main content
Top

2009 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7 Kwaliteit in de praktijk

Auteur : C.R.C. Huizinga-Arp

Gepubliceerd in: Praktijkorganisatie voor apothekersassistenten

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De Kwaliteitswet Zorginstellingen vereist onder andere dat instellingen verantwoorde zorg leveren. In de Nederlandse Apotheek Norm (NAN) wordt vervolgens aangegeven wat er in de openbare apotheek wordt verstaan onder ‘verantwoorde’ zorg. De NAN bevat zowel proces- als structuurnormen.
De Kwaliteitswet Zorginstellingen vereist ook dat de kwaliteit systematisch bewaakt, beheerst en waar mogelijk verbeterd moet worden. Door te werken met een kwaliteitszorgsysteem kan een apotheek aan deze eis voldoen. De KNMP heeft een voorbeeldkwaliteitszorgsysteem ontwikkeld. Dit bestaat uit een kwaliteitshandboek, procedures, werkinstructies en formulieren.
De cirkel van Deming (PLAN DO CHECK ACT) illustreert een belangrijk principe in de kwaliteitszorg. Door op ieder gebied volgens dit principe te werken, kan een organisatie de kwaliteit steeds verder verbeteren.
Een apotheek met een goed functionerend kwaliteitszorgsysteem kan zich laten certificeren. De Stichting HKZ heeft op basis van de ISO-normen HKZ-normen opgesteld voor de zorgsector. Een HKZ-certificaat maakt duidelijk dat de apotheek op goede en structurele wijze bezig is met kwaliteitszorg.
Metagegevens
Titel
7 Kwaliteit in de praktijk
Auteur
C.R.C. Huizinga-Arp
Copyright
2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8107-4_7