Samenvatting
Een goede financiële administratie is een voorwaarde voor een goede bedrijfsvoering. De meeste apotheken hebben een financieel-administratief medewerker in dienst, die alle financiële transacties vastlegt in een boekhoudpakket. Een enkele apotheek besteedt de boekhouding uit aan een administratiekantoor.
Natuurlijk moeten alle gegevens kloppen. In de praktijk blijkt dat met name kassafouten relatief veel voorkomen en leiden tot een kasverschil of foutieve btw-aangiften. Door secuur te werken kan een apothekersassistent dit soort fouten voorkomen. Verder kan iedere apothekersassistent de werkdruk van de financieel medewerker verlagen door in het groot in te kopen en niet telkens bij nieuwe leveranciers te bestellen.
Aan het eind van ieder jaar maakt de accountant de jaarrekening op. Deze jaarrekening bestaat uit een balans en een winst-en-verliesrekening. Belangrijke posten in de winst-en-verliesrekening zijn de inkoop en de personeelskosten. Wanneer een apotheker het financiële resultaat van zijn apotheek wil verbeteren, zal hij vaak in eerste instantie kijken of hij op het gebied van inkoop of personeel besparingen kan realiseren.