Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 3/1999

01-09-1999 | Artikelen

Wat is moderne testtheorie?

Auteur: Prof. Dr. N. D. Verhelst

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/1999

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het verschil tussen de klassieke testtheorie en de moderne testtheorie (Item Respons Theorie, IRT) staat centraal in dit artikel. Eerst wordt ingegaan op de essentiële onderdelen van de klassieke testtheorie. Daarna worden, via een theoretische kritiek op die theorie, de principes van IRT uiteengezet vertrekkend van het deterministische scalogram-model van Guttman. Er volgt een vrij uitvoerige uiteenzetting over het Raschmodel, enerzijds omwille van zijn eenvoud, anderzijds omwille van zijn speciale theoretische status in de familie van IRT-modellen. Tot slot wordt een klein overzicht van andere modellen gegeven.
Literatuur
go back to reference Bock, R.D. (1972). Estimating item parameters and latent ability when responses are scored in two or more nominal categories. Psychometrika, 37, 29-51.CrossRef Bock, R.D. (1972). Estimating item parameters and latent ability when responses are scored in two or more nominal categories. Psychometrika, 37, 29-51.CrossRef
go back to reference Bol, E. & Verhelst, N.D. (1985). Inhoudelijke en statistische analyse van een leestoets. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 10, 49-68. Bol, E. & Verhelst, N.D. (1985). Inhoudelijke en statistische analyse van een leestoets. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 10, 49-68.
go back to reference Eggen, T.J.H.M. (1993). Item respons theorie en onvolledige gegevens. In T.J.H.M. Eggen & P.F. Sanders (Red.), Psychometrie in de Praktijk (pp. 239-284). Arnhem: Cito. Eggen, T.J.H.M. (1993). Item respons theorie en onvolledige gegevens. In T.J.H.M. Eggen & P.F. Sanders (Red.), Psychometrie in de Praktijk (pp. 239-284). Arnhem: Cito.
go back to reference Glas, C.A.W. (1989). Contributions to Estimating and Testing Rasch Models. Arnhem: Cito. Glas, C.A.W. (1989). Contributions to Estimating and Testing Rasch Models. Arnhem: Cito.
go back to reference Glas, C.A.W. & Verhelst, N.D. (1993). Een overzicht van item respons modellen. In T.J.H.M. Eggen & P.F. Sanders (Red.), Psychometrie in de Praktijk (pp. 179-238). Arnhem: Cito. Glas, C.A.W. & Verhelst, N.D. (1993). Een overzicht van item respons modellen. In T.J.H.M. Eggen & P.F. Sanders (Red.), Psychometrie in de Praktijk (pp. 179-238). Arnhem: Cito.
go back to reference Glas, C.A.W. & Verhelst, N.D. (1995). Testing the Rasch model. In G.H. Fischer & I.W. Molenaar (Eds.), Rasch Models (pp. 69-95). New York: Springer-Verlag. Glas, C.A.W. & Verhelst, N.D. (1995). Testing the Rasch model. In G.H. Fischer & I.W. Molenaar (Eds.), Rasch Models (pp. 69-95). New York: Springer-Verlag.
go back to reference Gulliksen, H. (1950). Theory of Mental Tests. New York: Wiley. Gulliksen, H. (1950). Theory of Mental Tests. New York: Wiley.
go back to reference Guttman, L.A. (1950). The basis of scalogram analysis. In S.A. Stouffer, L.A. Guttman, E.A. Suchman, P.F. Lazarsfeld, S.A. Star & J.A. Clausen (Eds.), Measurement and Prediction: Studies in Social Psychology in World War II: Vol. 4. Princeton: Princeton University Press. Guttman, L.A. (1950). The basis of scalogram analysis. In S.A. Stouffer, L.A. Guttman, E.A. Suchman, P.F. Lazarsfeld, S.A. Star & J.A. Clausen (Eds.), Measurement and Prediction: Studies in Social Psychology in World War II: Vol. 4. Princeton: Princeton University Press.
go back to reference Lazarsfeld, P.F. & Henry, N.W. (1968). Latent Structure Analysis. Boston: Houghton Mifflin. Lazarsfeld, P.F. & Henry, N.W. (1968). Latent Structure Analysis. Boston: Houghton Mifflin.
go back to reference Lord, F.M. & Novick, M.R. (1968). Statistical Theories of Mental Test Scores. Reading, MA: Addison-Wesley. Lord, F.M. & Novick, M.R. (1968). Statistical Theories of Mental Test Scores. Reading, MA: Addison-Wesley.
go back to reference Masters, G.N. (1982). A Rasch model for partial credit scoring. Psychometrika, 47, 149-174.CrossRef Masters, G.N. (1982). A Rasch model for partial credit scoring. Psychometrika, 47, 149-174.CrossRef
go back to reference Mislevy, R.J. & Bock, R.D. (1986). PC-BILOG: Maximum Likelihood Item Analysis and Test Scoring with Logistic Models for Binary Items. Mooresville: Scientific Software. Mislevy, R.J. & Bock, R.D. (1986). PC-BILOG: Maximum Likelihood Item Analysis and Test Scoring with Logistic Models for Binary Items. Mooresville: Scientific Software.
go back to reference Rasch, G. (1960). Probabilistic Models for some Intelligence and Attainment Tests. Copenhagen: The Danish Institute of Educational Research. (Uitgebreide tweede editie, 1980. Chicago: The University of Chicago Press.) Rasch, G. (1960). Probabilistic Models for some Intelligence and Attainment Tests. Copenhagen: The Danish Institute of Educational Research. (Uitgebreide tweede editie, 1980. Chicago: The University of Chicago Press.)
go back to reference Thissen, D. (1988). MULTILOG: Multiple Categorical Item Analysis and Test Scoring using Item Response Theory. Mooresville: Scientific Software. Thissen, D. (1988). MULTILOG: Multiple Categorical Item Analysis and Test Scoring using Item Response Theory. Mooresville: Scientific Software.
go back to reference Van den Wollenberg, A.L. (1982). Two new test statistics for the Rasch model. Psychometrika, 47, 123-140.CrossRef Van den Wollenberg, A.L. (1982). Two new test statistics for the Rasch model. Psychometrika, 47, 123-140.CrossRef
go back to reference Verhelst, N.D. (1993). Itemresponstheorie. In T.J.H.M. Eggen & P.F. Sanders (Red.), Psychometrie in de Praktijk (pp. 83-178). Arnhem: Cito. Verhelst, N.D. (1993). Itemresponstheorie. In T.J.H.M. Eggen & P.F. Sanders (Red.), Psychometrie in de Praktijk (pp. 83-178). Arnhem: Cito.
go back to reference Verhelst, N.D. & Eggen, J.T.H.M. (1989). Psychometrische en Statistische Aspecten van Peilingsonderzoek. (ppon-rapport nr. 4). Arnhem: Cito. Verhelst, N.D. & Eggen, J.T.H.M. (1989). Psychometrische en Statistische Aspecten van Peilingsonderzoek. (ppon-rapport nr. 4). Arnhem: Cito.
go back to reference Verhelst, N.D., Glas, C.A.W. & Verstralen, H.H.F.M. (1995). OPLM: One Parameter Logistic Model. Computer Program and Manual. Arnhem: Cito. Verhelst, N.D., Glas, C.A.W. & Verstralen, H.H.F.M. (1995). OPLM: One Parameter Logistic Model. Computer Program and Manual. Arnhem: Cito.
go back to reference Verhelst, N.D. & Glas, C.A.W. (1995). The One Parameter Logistic Model. In G.H. Fischer & I.W. Molenaar (Eds.), Rasch Models (pp. 215-237). New York: Springer-Verlag. Verhelst, N.D. & Glas, C.A.W. (1995). The One Parameter Logistic Model. In G.H. Fischer & I.W. Molenaar (Eds.), Rasch Models (pp. 215-237). New York: Springer-Verlag.
go back to reference Wingersky, M.S., Barton, M.A. & Lord, F.M. (1982). LOGIST User's Guide. Princeton, NJ: Educational Testing Service. Wingersky, M.S., Barton, M.A. & Lord, F.M. (1982). LOGIST User's Guide. Princeton, NJ: Educational Testing Service.
Metagegevens
Titel
Wat is moderne testtheorie?
Auteur
Prof. Dr. N. D. Verhelst
Publicatiedatum
01-09-1999
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/1999
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060736

Andere artikelen Uitgave 3/1999

Kind en adolescent 3/1999 Naar de uitgave