Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 3/1999

01-09-1999 | Artikelen

Het facetontwerp als methode voor testconstructie

Auteur: Mevr. Dr. M. E. A. Stouthard

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/1999

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het facetontwerp biedt een systematiek voor het beschrijven en operationaliseren van begrippen. Deze systematiek dwingt de testconstructeur het te meten begrip te analyseren op relevante inhoudsdomeinen, en – kenmerkend voor facetontwerp – op het gemeenschappelijk bereik van de responsen. Het facetontwerp bevordert de inhoudsvaliditeit en kan steun geven aan de begripsvaliditeit. Behalve het gebruik van deze methode vooraf bij de ontwikkeling van tests en vragenlijsten, is ook toepassing achteraf mogelijk, bijvoorbeeld om na te gaan of een bestaand instrument het hele theoretische begrip dekt.
Literatuur
go back to reference Bollen, K .A. (1989). Structural equations with latent variables. New York: Wiley. Bollen, K .A. (1989). Structural equations with latent variables. New York: Wiley.
go back to reference Borg, I. (1994). Trends and perspectives in Facet Theory. Paper read at siswo Seminar. Borg, I. (1994). Trends and perspectives in Facet Theory. Paper read at siswo Seminar.
go back to reference Borg, I. (1998). On selling facet theory . FTA Newsletter, 3, 5-6. Borg, I. (1998). On selling facet theory . FTA Newsletter, 3, 5-6.
go back to reference Broers, N .J. (1993). Formalized theory of appraisive judgments. Proefschrift. nici Technical report 93-06. Nijmegen: Katholieke Universiteit Nijmegen. Broers, N .J. (1993). Formalized theory of appraisive judgments. Proefschrift. nici Technical report 93-06. Nijmegen: Katholieke Universiteit Nijmegen.
go back to reference Campbell, D.T. & Fiske, D.W. (1959). Convergent and discriminant validation by the multitrait-multimethod matrix. Psychological Bulletin, 56, 81-105. CrossRefPubMed Campbell, D.T. & Fiske, D.W. (1959). Convergent and discriminant validation by the multitrait-multimethod matrix. Psychological Bulletin, 56, 81-105. CrossRefPubMed
go back to reference Cohen-Kettenis, P.T. & Dekker, Y.M. (1980). Cognitieve aspecten van sociale angst bij kinderen. Proefschrift. Lisse: Swets & Zeitlinger. Cohen-Kettenis, P.T. & Dekker, Y.M. (1980). Cognitieve aspecten van sociale angst bij kinderen. Proefschrift. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Fiske, D.W. (1971). Measuring the concepts of personality. Chicago: Aldine Publishing Company. Fiske, D.W. (1971). Measuring the concepts of personality. Chicago: Aldine Publishing Company.
go back to reference Jöreskog, K.G. & Sörbom, D. (1994). lisrel 8: User's Guide. Hillsdale, NJ: Erlbaum. Jöreskog, K.G. & Sörbom, D. (1994). lisrel 8: User's Guide. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
go back to reference Mellenbergh, G.J., Kelderman, H., Stijlen, J.G. & Zondag, E. (1979). Linear models for the analysis and construction of instruments in a facet design. Psychological Bulletin, 86, 766-776. CrossRef Mellenbergh, G.J., Kelderman, H., Stijlen, J.G. & Zondag, E. (1979). Linear models for the analysis and construction of instruments in a facet design. Psychological Bulletin, 86, 766-776. CrossRef
go back to reference Oosterveld, P. (1996). Questionnaire design methods. Proefschrift. Nijmegen: Berkhout. Oosterveld, P. (1996). Questionnaire design methods. Proefschrift. Nijmegen: Berkhout.
go back to reference Peetsma, T.T.D. (1985). Meting van toekomstperspectief bij leerlingen van mavo, havo en vwo. Amsterdam: sco Kohnstamm Instituut. Peetsma, T.T.D. (1985). Meting van toekomstperspectief bij leerlingen van mavo, havo en vwo. Amsterdam: sco Kohnstamm Instituut.
go back to reference Peetsma, T.T.D. (1991). Toekomst als motor. Proefschrift. Amsterdam: sco. Peetsma, T.T.D. (1991). Toekomst als motor. Proefschrift. Amsterdam: sco.
go back to reference Roede, E. (1989). Explaining student investment. An investigation of high school students' introspective causal accounts of their investment in school. Amsterdam: sco Kohnstamm Instituut. Roede, E. (1989). Explaining student investment. An investigation of high school students' introspective causal accounts of their investment in school. Amsterdam: sco Kohnstamm Instituut.
go back to reference Roskam, E.E. (1987). Methodische aspecten van de vragenlijst. In J. de Jong-Gierveld & J. van der Zouwen (Red.), De vragenlijst in het sociaal onderzoek (pp. 85-104). Deventer: Van Loghum Slaterus. Roskam, E.E. (1987). Methodische aspecten van de vragenlijst. In J. de Jong-Gierveld & J. van der Zouwen (Red.), De vragenlijst in het sociaal onderzoek (pp. 85-104). Deventer: Van Loghum Slaterus.
go back to reference Roskam, E.E. (1990). Formalized theory and the explanation of empirical phenomena. In J.J. Hox & J. de Jong-Gierveld (Red.), Operationalization and research strategy (pp. 179-198). Amsterdam/Lisse: Swets & Zeitlinger. Roskam, E.E. (1990). Formalized theory and the explanation of empirical phenomena. In J.J. Hox & J. de Jong-Gierveld (Red.), Operationalization and research strategy (pp. 179-198). Amsterdam/Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Roskam, E.E. (1991). Facet design and item response theory for appraisive judgments. I: Theory. nici Technical report 92-01. Nijmegen: Katholieke Universiteit Nijmegen. Roskam, E.E. (1991). Facet design and item response theory for appraisive judgments. I: Theory. nici Technical report 92-01. Nijmegen: Katholieke Universiteit Nijmegen.
go back to reference Stouthard, M.E.A. (1989). Angst voor de tandheelkundige behandeling. Proefschrift. Amsterdam: acta. Stouthard, M.E.A. (1989). Angst voor de tandheelkundige behandeling. Proefschrift. Amsterdam: acta.
go back to reference Stouthard, M.E.A. (1998). Analyse van tests. In W.P. van den Brink & G.J. Mellenbergh (Red.), Testleer en testconstructie (pp. 339-376). Meppel: Boom. Stouthard, M.E.A. (1998). Analyse van tests. In W.P. van den Brink & G.J. Mellenbergh (Red.), Testleer en testconstructie (pp. 339-376). Meppel: Boom.
go back to reference Stouthard, M.E.A., Mellenbergh, G.J. & Hoogstraten, J. (1993). Assessment of dental anxiety: a facet approach. Anxiety, Stress and Coping, 6, 89-105. CrossRef Stouthard, M.E.A., Mellenbergh, G.J. & Hoogstraten, J. (1993). Assessment of dental anxiety: a facet approach. Anxiety, Stress and Coping, 6, 89-105. CrossRef
go back to reference Stouthard, M.E.A. & Peetsma, T.T.D. (1999). Future time perspective: analysis of a facet designed questionnaire. European Journal of Psychological Assessment, 15, 99-105. CrossRef Stouthard, M.E.A. & Peetsma, T.T.D. (1999). Future time perspective: analysis of a facet designed questionnaire. European Journal of Psychological Assessment, 15, 99-105. CrossRef
Metagegevens
Titel
Het facetontwerp als methode voor testconstructie
Auteur
Mevr. Dr. M. E. A. Stouthard
Publicatiedatum
01-09-1999
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/1999
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060735

Andere artikelen Uitgave 3/1999

Kind en adolescent 3/1999 Naar de uitgave