Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 7/2014

01-07-2014 | Onderzoek

Vragenkaartjes voegen niet veel toe aan het consult

Auteurs: Birgit Brinkman, Kornelis van Hateren, Nanne Kleefstra, Sebastiaan Houweling, Klaas Groenier, Henk Bilo

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 7/2014

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Brinkman BS, Van Hateren KJ, Kleefstra N, Houweling ST, Groenier KH, Bilo HJ. Vragenkaartjes voegen niet veel toe aan het consult. Huisarts Wet 2014;56(7):344-6.

Achtergrond

Het goed uitvragen van de hulpvraag is een belangrijk element in de communicatie tussen huisarts en patiënt. Buitenlands onderzoek naar het effect van vragenkaartjes, flyers en vragenlijsten op de patiënttevredenheid laat wisselende resultaten zien.

Methode

In twee plattelandspraktijken en één stadspraktijk in het oosten van Nederland voerden wij een enkelblind gerandomiseerd onderzoek uit, waarbij de patiënten geblindeerd werden. Patiënten die met een nieuw probleem op consult kwamen en die toestemden in deelname, randomiseerden we in een interventie- en een controlegroep. Alle deelnemers kregen algemene informatie over patiënttevredenheid, de interventiegroep kon daarnaast de hulpvraag invullen op een kaartje. De huisarts begon dan het consult met dit vragenkaartje. Na afloop van het consult maten wij patiënttevredenheid met behulp van de Consultation Satisfaction Questionnaire (subschaal Professional care) en een visueel analoge schaal.

Resultaten

In totaal randomiseerden we 210 patiënten. De mediane score op de subschaal Professional Care (bereik 0-100) bedroeg in beide groepen 92,9 punten; er was geen verschil in tevredenheid.

Conclusie

Het invullen van de hulpvraag op een vragenkaartje voor aanvang van het consult vergroot de patiënttevredenheid niet.
Literatuur
1.
go back to reference Baker R. Development of a questionnaire to assess patients’ satisfaction with consultations in general practice. Br J Gen Pract 1990;40:487–90.PubMedCentralPubMed Baker R. Development of a questionnaire to assess patients’ satisfaction with consultations in general practice. Br J Gen Pract 1990;40:487–90.PubMedCentralPubMed
2.
go back to reference McLean M, Armstrong D. Eliciting patients’ concerns: A randomized controlled trial of different approaches by the doctor. Br J Gen Pract 2004;54:663–6.PubMedCentralPubMed McLean M, Armstrong D. Eliciting patients’ concerns: A randomized controlled trial of different approaches by the doctor. Br J Gen Pract 2004;54:663–6.PubMedCentralPubMed
3.
go back to reference Little P, Dorward M, Warner G, Moore M, Stephens K, Senior J, et al. Randomised controlled trial of effect of leaflets to empower patients in consultations in primary care. BMJ 2004;328:441.PubMedCentralPubMedCrossRef Little P, Dorward M, Warner G, Moore M, Stephens K, Senior J, et al. Randomised controlled trial of effect of leaflets to empower patients in consultations in primary care. BMJ 2004;328:441.PubMedCentralPubMedCrossRef
4.
go back to reference Hornberger J, Thom D, MaCurdy T. Effects of a self-administered previsit questionnaire to enhance awareness of patients’ concerns in primary care. J. Gen Intern Med 1997;12:597–606.PubMedCentralPubMedCrossRef Hornberger J, Thom D, MaCurdy T. Effects of a self-administered previsit questionnaire to enhance awareness of patients’ concerns in primary care. J. Gen Intern Med 1997;12:597–606.PubMedCentralPubMedCrossRef
5.
go back to reference McCann S, Weinman J. Empowering the patient in the consultation: A pilot study. Patient Educ Couns. 1996;27:227–34.PubMedCrossRef McCann S, Weinman J. Empowering the patient in the consultation: A pilot study. Patient Educ Couns. 1996;27:227–34.PubMedCrossRef
6.
go back to reference Albertson G, Lin CT, Schilling L, Cyran E, Anderson S, Anderson RJ. Impact of a simple intervention to increase primary care provider recognition of patient referral concerns. Am J Manag Care 2002;8:375–81.PubMed Albertson G, Lin CT, Schilling L, Cyran E, Anderson S, Anderson RJ. Impact of a simple intervention to increase primary care provider recognition of patient referral concerns. Am J Manag Care 2002;8:375–81.PubMed
7.
go back to reference World Health Organisation. Management of substance abuse: Process of translation and adaptation of instruments [internet]. Geneva: WHO, geraadpleegd december 2010. World Health Organisation. Management of substance abuse: Process of translation and adaptation of instruments [internet]. Geneva: WHO, geraadpleegd december 2010.
8.
go back to reference Baarveld F, Bottema BJAM. Raamcurriculum huisartsopleidingen. Utrecht: SVUH, 2005. Baarveld F, Bottema BJAM. Raamcurriculum huisartsopleidingen. Utrecht: SVUH, 2005.
Metagegevens
Titel
Vragenkaartjes voegen niet veel toe aan het consult
Auteurs
Birgit Brinkman
Kornelis van Hateren
Nanne Kleefstra
Sebastiaan Houweling
Klaas Groenier
Henk Bilo
Publicatiedatum
01-07-2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 7/2014
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/s12445-014-0177-8

Andere artikelen Uitgave 7/2014

Huisarts en wetenschap 7/2014 Naar de uitgave