Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Vragen stellen

Auteurs : Marian Adriaansen, Josien Caris

Gepubliceerd in: Elementaire sociale vaardigheden

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Gesprekken tussen twee mensen die op dezelfde manier beginnen kunnen toch heel anders verlopen. Vaak ligt dit aan de vragensteller. Een bepaald soort vragen roept namelijk een bepaald soort antwoorden op. Als je echt wilt begrijpen wat de ander bedoelt, kun je het best open vragen stellen. Je komt dan niet alleen te weten wat de ander denkt, maar ook waarom hij dat denkt. Je bent geïnteresseerd en wilt je verdiepen in de ander, en bent niet alleen maar nieuwsgierig. Als vragensteller heb je de keuze om de ander zijn verhaal te laten vertellen of de door jouzelf gewenste informatie te verkrijgen. Sommige mensen lijken vragen te stellen om zelf aan de praat te blijven. Vaak is degene die ‘vraagt’ langer aan het woord dan degene van wie een antwoord wordt verwacht.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Meeuwesen, L., Tromp, F., Schouten, B. C., & Harmsen, J. A. M. (2007). Cultural differences in managing information during medical interaction: How does the physician get a clue? Patient Education and Counseling, 67, 183–190. Meeuwesen, L., Tromp, F., Schouten, B. C., & Harmsen, J. A. M. (2007). Cultural differences in managing information during medical interaction: How does the physician get a clue? Patient Education and Counseling, 67, 183–190.
go back to reference Visser, L. (2017). Menselijkheid in de zorg. Amsterdam: SWP. Visser, L. (2017). Menselijkheid in de zorg. Amsterdam: SWP.
go back to reference Bijkerk, L., & Van der Heide, W. (2010). Haal het beste uit jezelf. Verhoog je persoonlijke effectiviteit. Deel 1. Communiceren, samenwerken en professionaliseren. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Bijkerk, L., & Van der Heide, W. (2010). Haal het beste uit jezelf. Verhoog je persoonlijke effectiviteit. Deel 1. Communiceren, samenwerken en professionaliseren. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Groen, M., Jongman, H., & Van Meggelen, A. (2018). Praktijkgerichte sociale vaardigheden. Utrecht: Noordhoff. Groen, M., Jongman, H., & Van Meggelen, A. (2018). Praktijkgerichte sociale vaardigheden. Utrecht: Noordhoff.
go back to reference Van Halem, N., Stuut, T., & Verbeek, H. (2016). De werkbegeleider in zorg en welzijn. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Van Halem, N., Stuut, T., & Verbeek, H. (2016). De werkbegeleider in zorg en welzijn. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Lang, G., & Van der Molen, H. T. (2018). Psychologische gespreksvoering. Een basis voor hulpverlening. Amsterdam: Boom. Lang, G., & Van der Molen, H. T. (2018). Psychologische gespreksvoering. Een basis voor hulpverlening. Amsterdam: Boom.
go back to reference Schulz von Thun, F. (2010). Hoe bedoelt u? Een psychologische analyse van menselijke communicatie. Utrecht: Noordhoff. Schulz von Thun, F. (2010). Hoe bedoelt u? Een psychologische analyse van menselijke communicatie. Utrecht: Noordhoff.
go back to reference Silverman, J., Kurtz, S., & Draper, J. H. (2014). Vaardig communiceren in de gezondheidszorg. Den Haag: Boom Lemma. Silverman, J., Kurtz, S., & Draper, J. H. (2014). Vaardig communiceren in de gezondheidszorg. Den Haag: Boom Lemma.
go back to reference White, M. (2009). Narratieve therapie in de praktijk. Verhalen die werken. Amsterdam: Hogrefe. White, M. (2009). Narratieve therapie in de praktijk. Verhalen die werken. Amsterdam: Hogrefe.
Metagegevens
Titel
Vragen stellen
Auteurs
Marian Adriaansen
Josien Caris
Copyright
2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2463-7_5