Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Concretiseren

Auteurs : Marian Adriaansen, Josien Caris

Gepubliceerd in: Elementaire sociale vaardigheden

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Uitspraken als: ‘het ging wel’, ‘het meeste’, ‘er zijn er meer …’ en ‘het valt wel mee’, zijn erg vaag. Toch nemen we vaak genoegen met dit soort uitspraken. Wanneer je een dergelijke onduidelijkheid in een gesprek laat bestaan, wordt het moeilijk om de ander te begrijpen, laat staan dat je hem ergens mee kunt helpen of hem van advies kunt dienen. In veel situaties kun je daarom met dit soort algemene en vage uitspraken niet echt uit de voeten. Om precies te weten wat de ander bedoelt, moet je hem uitnodigen er meer over te vertellen, met vragen als: ‘wat bedoel je daar precies mee?’, ‘wie zijn die anderen dan?’ of ‘wat valt er wel mee?’ Dat is wat bedoeld wordt met ‘concretiseren’. Wanneer je je gesprekspartner wilt ondersteunen zodat hij zelf de zaken op een rijtje kan zetten, is vragen om concretisering vaak je belangrijkste bezigheid.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Korthagen, F., & Vasalos, A. (2007). Kwaliteit van binnenuit als sleutel voor professionele ontwikkeling. VELON-Tijdschrift, 28(1), 17–23. (www.kernreflectie.nl). Korthagen, F., & Vasalos, A. (2007). Kwaliteit van binnenuit als sleutel voor professionele ontwikkeling. VELON-Tijdschrift, 28(1), 17–23. (www.​kernreflectie.​nl).
go back to reference Egan, G. (2012). Deskundig hulpverlenen. Een model, methode en vaardigheden. Assen: Van Gorcum, Egan, G. (2012). Deskundig hulpverlenen. Een model, methode en vaardigheden. Assen: Van Gorcum,
go back to reference Hoffman, E. (2018). Interculturele gespreksvoering. Theorie en praktijk van het TOPOI-model. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Hoffman, E. (2018). Interculturele gespreksvoering. Theorie en praktijk van het TOPOI-model. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Keijsers, G. P. J., Vossen, C. J. C., & Keijsers, L. H. A. (2012). Helpen veranderen: Motiveringsstrategieën in de ambulante psychotherapie. Amsterdam: Boom. Keijsers, G. P. J., Vossen, C. J. C., & Keijsers, L. H. A. (2012). Helpen veranderen: Motiveringsstrategieën in de ambulante psychotherapie. Amsterdam: Boom.
go back to reference Korthagen, F., & Nuijten, E. (2019). De kracht van reflectie. Amsterdam: Boom. Korthagen, F., & Nuijten, E. (2019). De kracht van reflectie. Amsterdam: Boom.
go back to reference Korthagen, R. F. (2011). Werken van uit je kern. Baarn: Nelissen. Korthagen, R. F. (2011). Werken van uit je kern. Baarn: Nelissen.
go back to reference Nijgh, L., & Van den Tol, N. (2017). Leren reflecteren. Amsterdam: Boom. Nijgh, L., & Van den Tol, N. (2017). Leren reflecteren. Amsterdam: Boom.
go back to reference Hermans, D., Raes, F., & Orlemans, H. (2017). Inleiding tot de gedragstherapie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Hermans, D., Raes, F., & Orlemans, H. (2017). Inleiding tot de gedragstherapie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Mahdi, R. N., Obihara, C., & Nunez, C. (2019). Interculturele communicatie in de zorg. Assen: Van Gorcum. Mahdi, R. N., Obihara, C., & Nunez, C. (2019). Interculturele communicatie in de zorg. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Seebregts, O (2007). Professionele communicatie in de zorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Seebregts, O (2007). Professionele communicatie in de zorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Metagegevens
Titel
Concretiseren
Auteurs
Marian Adriaansen
Josien Caris
Copyright
2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2463-7_6