Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4. Samenvatten

Auteurs : Marian Adriaansen, Josien Caris

Gepubliceerd in: Elementaire sociale vaardigheden

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een samenvatting is een beknopte weergave van een gedeelte van een gesprek. Door het samenvatten, het weergeven van dat wat iemand tegen je zegt, kun je de ander stimuleren zijn mening onder woorden te brengen. Door de ander te laten merken wat je tot nu toe hebt begrepen uit zijn verhaal, nodig je hem uit zijn standpunt verder te nuanceren. Samenvatten is een belangrijke vaardigheid, waarmee je het gesprek een bepaalde kant op stuurt en de ander uitnodigt om de relevantste aspecten voor zichzelf naar voren te brengen. De informatie wordt in een samenhangend patroon geordend, zodat de basis voor een vervolg ontstaat. Ook voor het ordelijk laten verlopen van groepsgesprekken is het regelmatig geven van een samenvatting belangrijk. Je kunt daarmee controleren of datgene wat de sprekers bedoelden ook goed overgekomen is en/of er nog informatie ontbreekt. Goed leren samenvatten vereist enige oefening.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Lang, G., & Van der Molen, H. T. (2012). Psychologische gespreksvoering. Een basis voor hulpverlening. Soest: Nelissen. Lang, G., & Van der Molen, H. T. (2012). Psychologische gespreksvoering. Een basis voor hulpverlening. Soest: Nelissen.
go back to reference Miller, W.R., & Rollnick, S. (2014). Motiverende gespreksvoering. Mensen helpen veranderen. Gorinchem: Ekklesia. Miller, W.R., & Rollnick, S. (2014). Motiverende gespreksvoering. Mensen helpen veranderen. Gorinchem: Ekklesia.
go back to reference Oomkes, F. R., Oomkes, F., & Garner, A. (2017). Communiceren. Contact maken, houden en verdiepen. Amsterdam: Boom. Oomkes, F. R., Oomkes, F., & Garner, A. (2017). Communiceren. Contact maken, houden en verdiepen. Amsterdam: Boom.
go back to reference Silverman, J., Kurtz, S., & Draper, J. H. (2014). Vaardig communiceren in de gezondheidszorg. Den Haag: Boom. Silverman, J., Kurtz, S., & Draper, J. H. (2014). Vaardig communiceren in de gezondheidszorg. Den Haag: Boom.
go back to reference Ten Have, E. C. M. (2016). De verpleegkundige als communicator. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Ten Have, E. C. M. (2016). De verpleegkundige als communicator. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Van de Wiel, H. B. M., Wouda, J., & Versteegen, G. J. (2014). Voorlichting en begeleiding. Communicatieve vaardigheden voor hulpverleners in de gezondheidszorg. Assen: Van Gorcum. Van de Wiel, H. B. M., Wouda, J., & Versteegen, G. J. (2014). Voorlichting en begeleiding. Communicatieve vaardigheden voor hulpverleners in de gezondheidszorg. Assen: Van Gorcum.
Metagegevens
Titel
Samenvatten
Auteurs
Marian Adriaansen
Josien Caris
Copyright
2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2463-7_4