2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk
Voorlezen: vroege vormen van geletterdheid en dyslexie
Gepubliceerd in: Pedagogiek in beeld
Leren lezen begint niet in groep drie met de formele leesinstructie maar al veel eerder, door activiteiten zoals voorlezen. Door voorlezen ontwikkelen kinderen niet alleen hun motivatie om te lezen maar komen ook voor lezen belangrijke kennis en vaardigheden tot stand. In dit hoofdstuk bespreek ik hoe exogene en endogene variabelen in gezinnen belemmeringen kunnen vormen voor vroege ervaringen met boeken. De voorleesstudies illustreren hoe de emotionele band tussen ouders en kinderen doorwerkt in interacties op het gebied van lezen. Op jonge leeftijd zijn emotie en cognitie nauw verweven. De problemen die kinderen met een allochtone achtergrond hebben bij leren lezen, komen niet alleen voort uit hun taalproblematiek. Studies naar voorlezen werpen een nieuw licht op de leesproblematiek van deze groep leerlingen. Kinderen met een aanleg voor dyslexie lopen niet alleen risico door endogene factoren maar ook is hun omgeving vaak minder goed toegerust om de vroege leesontwikkeling te stimuleren.