Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:
Omslag van het boek

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Methodologie: kennis door veranderen, de empirische benadering in de pedagogiek

Gepubliceerd in: Pedagogiek in beeld

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Pedagogisch onderzoek is overwegend empirisch-analytisch. Ook het onderzoek dat in dit inleidende boek wordt beschreven, is gebaseerd op de empirisch-analytische benadering. In dit hoofdstuk leggen we uit wat die benadering inhoudt. Kernbegrippen zijn interventie en integratie, en de pedagogiek wordt gedefinieerd als een integratieve interventie-wetenschap gericht op het belang van het kind. Het gekissebis over de grenzen tussen (ontwikkelings)psychologie en pedagogiek komt kort aan bod,waarna de empirische cyclus wordt geïntroduceerd. We ronden af met de voorspelling dat de roep om een harde, feitelijke basis (‘evidence-based’) onder pedagogische ondersteuning, orthopedagogische hulpverlening of onderwijsbeleid de wetenschappelijke studie van opvoeding en onderwijs steeds belangrijker zal maken

.

Metagegevens
Titel
Methodologie: kennis door veranderen, de empirische benadering in de pedagogiek
Copyright
2005
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7145-7_1