Skip to main content
Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Dyslexie: achtergronden en ontwikkeling van ernstige leesproblemen

Gepubliceerd in: Pedagogiek in beeld

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

In dit hoofdstuk beginnen we met een korte historische schets van dyslexie. Dan belichten we de taak waarvoor een kind dat leert lezen wordt gesteld en behandelen we twee belangrijke factoren die van invloed zijn op het gemak waarmee lezen geleerd wordt. Vervolgens besteden we aandacht aan de dominante verklaring van dyslexie en gaan in op de vraag of deze verklaring ook opgaat voor kinderen die leren lezen in andere schriftsystemen zoals het Chinees. Tot besluit worden enkele opmerkingen gemaakt over de behandeling van dyslexie.

Metagegevens
Titel
Dyslexie: achtergronden en ontwikkeling van ernstige leesproblemen
Copyright
2005
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7145-7_21