Skip to main content
Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Diagnostiek: zoeken naar oorzaken en behandeling van leesproblemen

Gepubliceerd in: Pedagogiek in beeld

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

In de beginperiode van het schooladvieswerk was individuele diagnostiek vooral bedoeld om te besluiten of een verwijzing naar speciaal onderwijs was geïndiceerd. Geleidelijk heeft een omslag naar handelingsgerichte diagnostiek plaatsgevonden. Diagnostiek moet leiden tot adaptief onderwijs: extra oefening of een meer geschikte didactiek. In dit hoofdstuk bespreek ik studies naar de kwaliteit van de diagnostiek van leesproblemen. Drie aspecten krijgen in het bijzonder aandacht: 1 In hoeverre komen leerlingbegeleiders tot gelijke diagnoses en adviezen als ze een zelfde geval beoordelen? 2 Is sprake van een methodische aanpak en werken deskundigen volgens het hypothesetoetsende model, leidraad in de meeste universitaire opleidingen? 3 Zijn de adviezen geschikt om leesproblemen aan te pakken?

Metagegevens
Titel
Diagnostiek: zoeken naar oorzaken en behandeling van leesproblemen
Copyright
2005
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7145-7_19