Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 1/2016

01-03-2016

Vies is niet gevaarlijk : Werk in uitvoering

Een computertraining voor kinderen en jongeren met een dwangstoornis

Auteurs: Dr. Lidewij Wolters, dr. Elske Salemink, drs. Vivian op de Beek, prof. dr Else de Haan

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 1/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Bij een dwangstoornis heeft iemand last van dwanghandelingen en/of dwanggedachten; ook is er vaak sprake van vermijding. De evidencebased behandeling is cognitieve gedragstherapie. Het belangrijkste element van deze therapie is exposure met responspreventie. Hierbij wordt geoefend om situaties die met dwanghandelingen gepaard gaan, zónder het uitvoeren van dwanghandelingen aan te gaan. Cognitieve interventies, gericht op het veranderen van onhandige, disfunctionele (dwang)gedachten, kunnen een belangrijke aanvulling zijn op de gedragstherapie.
Literatuur
go back to reference Abramowitz, J.S., Deacon, B.J., Olatunji, B.O., Wheaton, M.G., Berman, N.C., Losardo, D., & Hale, L.R. (2010). Assessment of obsessive-compulsive symptom dimensions: development and evaluation of the dimensional obsessive-compulsive scale. Psychological Assessment, 22, 180–198.CrossRefPubMed Abramowitz, J.S., Deacon, B.J., Olatunji, B.O., Wheaton, M.G., Berman, N.C., Losardo, D., & Hale, L.R. (2010). Assessment of obsessive-compulsive symptom dimensions: development and evaluation of the dimensional obsessive-compulsive scale. Psychological Assessment, 22, 180–198.CrossRefPubMed
go back to reference Clerkin, E.M., & Teachman, B.A. (2011). Training interpretation biases among individuals with symptoms of obsessive compulsive disorder. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 42, 337–343.CrossRefPubMedPubMedCentral Clerkin, E.M., & Teachman, B.A. (2011). Training interpretation biases among individuals with symptoms of obsessive compulsive disorder. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 42, 337–343.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Cristea, I.A., Mogoase, C., David, D., & Cuijpers, P. (2015). Practitioner review. Cognitive bias modification for mental health problems in children and adolescents: a meta-analysis. Journal of Child Psychology and Psychiatry, published online. Cristea, I.A., Mogoase, C., David, D., & Cuijpers, P. (2015). Practitioner review. Cognitive bias modification for mental health problems in children and adolescents: a meta-analysis. Journal of Child Psychology and Psychiatry, published online.
go back to reference De Haan, E., & Wolters, L.H. (2009). Behandeling van de dwangstoornis bij kinderen en adolescenten. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. De Haan, E., & Wolters, L.H. (2009). Behandeling van de dwangstoornis bij kinderen en adolescenten. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Franklin, M.E., Kratz, H.E., Freeman, J.B., Ivarsson, T., Heyman, I., Sookman, D., & March, J. (2015). Cognitive-behavioral therapy for pediatric obsessive-compulsive disorder: Empirical review and clinical recommendations. Psychiatry Research, 227, 78–92.CrossRefPubMed Franklin, M.E., Kratz, H.E., Freeman, J.B., Ivarsson, T., Heyman, I., Sookman, D., & March, J. (2015). Cognitive-behavioral therapy for pediatric obsessive-compulsive disorder: Empirical review and clinical recommendations. Psychiatry Research, 227, 78–92.CrossRefPubMed
go back to reference Hallion, L.S., & Ruscio, A.M. (2011). A meta-analysis of the effect of cognitive bias modification on anxiety and depression. Psychological Bulletin, 137, 940–958.CrossRefPubMed Hallion, L.S., & Ruscio, A.M. (2011). A meta-analysis of the effect of cognitive bias modification on anxiety and depression. Psychological Bulletin, 137, 940–958.CrossRefPubMed
go back to reference Halverhout, M. (2015). Een kwestie van doen. Gedragstherapie bij een eigenzinnige adolescente met dwang. Kind en Adolescent Praktijk, 14, 14–19.CrossRef Halverhout, M. (2015). Een kwestie van doen. Gedragstherapie bij een eigenzinnige adolescente met dwang. Kind en Adolescent Praktijk, 14, 14–19.CrossRef
go back to reference Lau, J.Y. (2013). Cognitive bias modification of interpretations: A viable treatment for child and adolescent anxiety? Behaviour Research and Therapy, 51, 614–622.CrossRefPubMed Lau, J.Y. (2013). Cognitive bias modification of interpretations: A viable treatment for child and adolescent anxiety? Behaviour Research and Therapy, 51, 614–622.CrossRefPubMed
go back to reference Mathews, A., & Mackintosh, B. (2000). Induced emotional interpretation bias and anxiety. Journal of Abnormal Psychology, 109, 602–615.CrossRefPubMed Mathews, A., & Mackintosh, B. (2000). Induced emotional interpretation bias and anxiety. Journal of Abnormal Psychology, 109, 602–615.CrossRefPubMed
go back to reference Obsessive Compulsive Cognitions Working Group (OCCWG) (1997). Cognitive assessment of obsessive-compulsive disorder. Behaviour research and therapy, 35, 667–681.CrossRef Obsessive Compulsive Cognitions Working Group (OCCWG) (1997). Cognitive assessment of obsessive-compulsive disorder. Behaviour research and therapy, 35, 667–681.CrossRef
go back to reference Salemink, E., Wolters, L., & de Haan, E, (2015). Augmentation of treatment of usual with online cognitive bias modification of interpretationtraining in adolescents with obsessive compulsive disorder. A pilotstudy. Journal of Behavior Therapy and Experimental psychiatry, 49, 112–119.CrossRefPubMed Salemink, E., Wolters, L., & de Haan, E, (2015). Augmentation of treatment of usual with online cognitive bias modification of interpretationtraining in adolescents with obsessive compulsive disorder. A pilotstudy. Journal of Behavior Therapy and Experimental psychiatry, 49, 112–119.CrossRefPubMed
go back to reference Vassilopoulos, S.P., Banerjee, R., & Prantzalou, C. (2009). Experimental modification of interpretation bias in socially anxious children: Changes in interpretation, anticipated interpersonal anxiety, and social anxiety symptoms. Behaviour Research and Therapy, 47, 1085–1089.CrossRefPubMed Vassilopoulos, S.P., Banerjee, R., & Prantzalou, C. (2009). Experimental modification of interpretation bias in socially anxious children: Changes in interpretation, anticipated interpersonal anxiety, and social anxiety symptoms. Behaviour Research and Therapy, 47, 1085–1089.CrossRefPubMed
go back to reference Wolters, L.H. (2013). Towards improving treatment for childhood OCD: Analyzing mediating mechanisms & non-response. Academisch proefschrift. Amsterdam: Academisch Medisch Centrum/Universiteit van Amsterdam. Wolters, L.H. (2013). Towards improving treatment for childhood OCD: Analyzing mediating mechanisms & non-response. Academisch proefschrift. Amsterdam: Academisch Medisch Centrum/Universiteit van Amsterdam.
Metagegevens
Titel
Vies is niet gevaarlijk : Werk in uitvoering
Een computertraining voor kinderen en jongeren met een dwangstoornis
Auteurs
Dr. Lidewij Wolters
dr. Elske Salemink
drs. Vivian op de Beek
prof. dr Else de Haan
Publicatiedatum
01-03-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 1/2016
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-016-0011-5

Andere artikelen Uitgave 1/2016

Kind & Adolescent Praktijk 1/2016 Naar de uitgave

Ingezonden

Reacties op...