Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

12. Vertellen en verwerken, deel 2: Cognitieve verwerking

Traumagerichte module 6

Auteurs : Judith A. Cohen, Anthony P. Mannarino, Esther Deblinger

Gepubliceerd in: Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Nadat het kind het traumaverhaal heeft gemaakt en uitgebreid over zijn of haar trauma(’s) heeft gepraat, moet de therapeut een begin maken met het benoemen, onderzoeken en corrigeren van de maladaptieve (onjuiste en niet-helpende) cognities van het kind die verband houden met het trauma. Onjuiste cognities zijn ideeën die hetzij absoluut niet correct zijn, hetzij zo onrealistisch dat ze aan het onmogelijke grenzen. Niet-helpende cognities kunnen eveneens onjuist zijn, maar ze kunnen ook weinig zin hebben hoewel ze wel juist zijn of mogelijk juist zijn. Juiste cognities die niet helpend zijn kunnen door het kind of de ouder worden gezien als een manier om ‘de realiteit onder ogen te zien’ of ‘de waarheid te accepteren’, dat wil zeggen, als iets wat noodzakelijk is om met de situatie om te kunnen gaan. In werkelijkheid is het geen noodzaak, maar een keuze om je op de afschuwwekkendste (niet-helpende) realiteit of mogelijke realiteit van de traumatische gebeurtenis te concentreren, en die keuze kan het vermogen van het kind aantasten om zo goed mogelijk met het trauma en/of het verlies om te gaan.
Metagegevens
Titel
Vertellen en verwerken, deel 2: Cognitieve verwerking
Auteurs
Judith A. Cohen
Anthony P. Mannarino
Esther Deblinger
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2594-8_12